a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00119

Datum:

01-04-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een krantenadvertentie in de Groninger gezinsbode, waarin VanPlan (een ticket- en evenementenplatform dat onderdeel is van NDC Mediagroep B.V.) kaartjes aanbiedt voor verschillende evenementen. Onder het kopje “entertainment” staat (onder meer) een afbeelding van een blonde vrouw. In de afbeelding staan de woorden “The Adele Project”, waarbij het woord “Adele” in grote witte (schaduw)letters, en de woorden “the” en “project” in kleinere, rode letters zijn afgedrukt. Onder de foto staat:
“HELLO IT’S ME

MUZIEK

23 FEBRUARI
Koepeltheater, Leeuwarden

Tickets €24,50”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de uiting van adverteerder misleidend, omdat de suggestie wordt gewekt dat het om een concert van de zangeres Adele gaat, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Alleen als je heel precies kijkt, kun je volgens klager zien dat het om een “project” gaat.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
Het betreft de aankondiging van een concert van een band die onder de naam “The Adele project” optreedt. De naam van de show is “Hello, it’s me”. “The Adele project” is een zogeheten tributeband. De advertentie geeft feitelijk weer waar het om gaat.

Onderaan de advertentie wordt verwezen naar de website vanplan.nl. Men kan alleen online kaartjes kopen. De consument die de advertentie in de krant leest, komt dus uit bij de website. Op deze website wordt uitgelegd dat de band de muziek van Adele uitvoert.     
Adverteerder wijst erop dat klager zelf heeft aangegeven dat hij uit de woorden “the Adele project” heeft kunnen opmaken dat het niet om een concert van de wereldberoemde zangeres Adele gaat.  

 

Het oordeel van de Commissie

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat daarin volgens hem de suggestie wordt gewekt dat er geadverteerd wordt voor een concert van de zangeres Adele zelf, terwijl het in werkelijkheid om een tributeband gaat.

Deze klacht kan niet slagen.

In de uiting is een in het oog springende foto van een vrouw te zien. Deze vrouw is weliswaar blond, maar het is niet de bekende zangeres Adele. Daarbij staan in de afbeelding de woorden “the Adele project”. Hoewel de woorden “the” en “project” (weliswaar) kleiner en in een andere, minder met de achtergrond contrasterende kleur zijn afgebeeld dan het woord “Adele”, zijn deze door hun grootte voldoende duidelijk leesbaar. De gemiddelde consument zal aan de hand van de foto en de woorden “the Adele project” begrijpen dat het hier niet om een concert van de ‘echte’ Adele gaat, maar om iets anders.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken