De bestreden reclame-uitingen
1. Het betreft de aanprijzing voor concertkaartjes op de (mobile) website viagogo.nl, waarin staat:
“David Gilmour
2 secties zijn al uitverkocht
Bijna Uitverkocht
[…]
Pink Floyd Legend – Atom Heart Mother”.
Onder deze tekst is een foto afgedrukt van een gitaar spelende David Gilmour. Onder deze foto staat:
“Maandag 29 april 2019 21.00
Auditorium Parco della Musica – Auditorium Cavea, Rome, Italië
Ga verder
€ – 2
Valuta Taal Tickets”.
2. In een ander scherm van dezelfde website staat “David Gilmour Live” met een foto van een gitaar spelende David Gilmour, en de tekst:
“ROME, ITALIË
APR Auditorium Parco della
29 Musica – Auditorium Bekijk
MA Cavea tickets
2019 Pink Floyd Legend –
21:00 Atom Heart Mother”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat. Klager dacht dat hij kaartjes had gekocht voor een concert van David Gilmour (gitarist van de band Pink Floyd), maar in werkelijkheid bleek het om kaartjes voor een concert van een Pink Floyd-coverband te gaan. Klager vindt het misleidend dat in de uiting wel een urgentie wordt gecreëerd met de tekst “minder dan 1% van alle tickets resterend”, maar dat nergens staat dat David Gilmour niet zal optreden. Bovendien wordt enkel de prijs van het kaartje getoond, maar komen daar nog kosten bij, waardoor klager “vele malen” duurder uit was. Klager kan niet meer achterhalen voor welke prijs de kaartjes werden aangeboden in de bestreden uiting. Op de door hem overgelegde (kopie van de) tickets staat dat zij € 55,- per stuk kosten. Klager heeft naar eigen zeggen voor 2 kaartjes € 303,25 betaald.
Het oordeel van de Commissie
1. Het betreft een aanprijzing voor een optreden van een Pink Floyd-coverband met de naam “Pink Floyd Legend”. Bovenaan uiting 1) staat de naam “David Gilmour”. Vervolgens is er een foto van een gitaar spelende David Gilmour (bandlid van Pink Floyd) afgedrukt met daarbij de tekst “Pink Floyd Legend – Atom Heart Mother”.
2. Door de combinatie van de naam “David Gilmour” en de foto, en in uiting 2) de tekst “David Gilmour Live” zal bij de gemiddelde consument de indruk ontstaan dat er kaartjes voor een concert van David Gilmour worden aangeboden.
3. Deze indruk wordt onvoldoende gecorrigeerd door de tekst “Pink Floyd Legend – Atom Heart Mother”, aangezien David Gilmour deel uitmaakt(e) van de band Pink Floyd, en ‘Atom Heart Mother’ een album van deze band is. Het publiek kan na het lezen van deze tekst dus nog steeds denken dat er tickets voor een concert van David Gilmour worden aangeboden.
4. Gelet op het voorgaande gaat de uiting gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
5. Klagers bezwaar tegen de prijs, meer specifiek: dat de kaartjes uiteindelijk veel duurder bleken te zijn (door bijkomende kosten) dan in de uiting werd vermeld, wordt afgewezen, nu niet kan worden vastgesteld voor welke prijs de kaartjes in de uiting zijn aangeboden.
De beslissing
Op grond van hetgeen onder 1 t/m 4 van het oordeel is overwogen, acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen.