De bestreden reclame-uiting
Het betreft een website met informatie over Schiermonikoog, voor zover onder de pagina ‘evenementen’ het evenement ‘Kallemooi’ tijdens Pinksteren wordt toegelicht.
Samenvatting van de klacht
Een wezenlijk onderdeel van Kallemooi is het drie dagen lang laten hangen van een mand aan een 18 meter hoge paal met daarin een levende haan. Het is een van de laatste Nederlandse tradities waarbij een dier op een dergelijke dieronvriendelijke manier wordt ingezet. Door dit essentiële onderdeel van Kallemooi niet te vermelden, is de reclame in strijd met artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code. Mensen zouden op basis van deze informatie ervan kunnen afzien om met Pinksteren naar Schiermonnikoog te gaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter heeft begrip voor het feit dat sommigen bezwaar zullen hebben tegen het feit dat tijdens Kallemooi een mand met een haan aan een hoge paal wordt gehangen. Dat dit aspect niet specifiek op de website wordt genoemd, brengt echter niet mee dat sprake is van misleidende reclame. Dit enkele gegeven dient onvoldoende te worden geacht om de gemiddelde consument te kunnen doen afzien van een bezoek aan Schiermonnikoog tijdens Pinksteren. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.