a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2019/00545

Datum:

10-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van adverteerder, voor zover daarop de accommodatie “Hacienda” wordt aangeprezen met “Boek nu vanaf € 129,00” en

“Uw boeking
1 nachtje weg

Aantal nachten                       1 nacht
Aankomst                                Ma 2 september 2019
Vertrek                                      Di 3 september 2019
aantal personen                     6

Ga door naar extra’s”.   

Wanneer wordt doorgeklikt, verschijnt het volgende overzicht:
“Uw boeking:

1 nachtje weg

Aantal nachten                       1 nacht
Aankomst                               Ma 2 september 2019
Vertrek                                      Di 3 september 2019

aantal personen                                  6

1x Hacienda                                      € 129,00
Reserveringskosten                           € 15,95

Gemeentelijke heffingen                   € 6,00
Dekbedovertrekset (verplicht)           € 47,70

Totaal                                                 € 198,45

Ga door naar extra’s”.  

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster maakt bezwaar tegen de uiting omdat er allerlei extra kosten bij die van de accommodatie worden opgeteld, waardoor deze niet € 129,- maar € 198,- kost.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat “Boek nu vanaf € 129,-“.
Uit het boekingsoverzicht van klaagster valt af te leiden dat deze mededeling zo moet worden opgevat, dat de accommodatie op zichzelf € 129,- kost, en dat dit bedrag vermeerderd wordt met reserveringskosten, gemeentelijke heffingen en de kosten voor beddengoed.   

Deze drie bijkomende kostenposten moeten worden beschouwd als variabele, onvermijdbare kosten: kosten waarvan de hoogte niet vooraf kan worden berekend (en dus niet in de geadverteerde prijs kunnen worden opgenomen), omdat zij afhankelijk zijn van bepaalde keuzes van de consument. Zo kunnen de reserveringskosten variëren omdat men verschillende accommodaties in één keer kan reserveren, en zijn de gemeentelijke heffingen en de kosten voor beddengoed afhankelijk van het aantal personen in de accommodatie.

Ten aanzien van deze kosten geldt, zo volgt uit artikel III van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, dat er in de reclame-uiting direct naast of onder de geadverteerde prijs op transparante wijze gespecificeerd wordt welke bijkomende kosten er per boeking zijn en wat de hoogte hiervan is, of – indien de hoogte niet vooraf kan worden weergegeven – hoe de hoogte hiervan berekend kan worden. In het onderhavige geval is bekend wat de bijkomende kosten zijn, en lijkt het eenvoudig te berekenen hoe hoog deze zijn (reserveringskosten: € 15,95 per reservering, gemeentelijke heffingen:

€ 1,- per persoon per nacht, en dekbedovertrek: € 7,95 per persoon).

Nu deze kosten (of de berekening ervan) niet direct naast of onder de geadverteerde prijs op transparante wijze gespecificeerd zijn op de wijze die de RR voorschrijft, maar pas na doorklikken verschijnen, is sprake van het hanteren van een onduidelijke prijs als bedoeld in de RR, en is de uiting in strijd met artikel IV onder 1 RR, in combinatie met artikel III onder 1 RR.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel IV sub 1 en III sub 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken