a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00783

Datum:

04-02-2020

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Kinderen en jongeren

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de zogenaamde Winterdorp mini’s, die te zien zijn op de website van Albert Heijn. Op de door klager overgelegde printscreen van een webpagina zijn de Winterdorp mini’s te zien met daarop de merken Hertog, Ariel, M&M’s en Douwe Egberts.

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.
Met de Winterdorpactie kunnen bij elke besteding van € 15,- aan boodschappen bij Albert Heijn mini’s in de vorm van huisjes worden gespaard. Volgens klager richt de actie zich op kinderen. Op sommige huisjes zijn merknamen afgebeeld. Klager vindt deze weggeefactie “een sluwe manier om merken op jonge leeftijd bij kinderen in te prenten” en vraagt zich af wat de regels zijn voor dit soort weggeefacties, met name als kinderen de doelgroep zijn.

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
De Winterdorpactie is een voorbeeld van de vele weggeefacties die supermarkten organiseren. Deze actie, welke liep in de aanloop naar de kerst, was in de eerste plaats gericht op de (volwassen) Albert Heijn-klant die boodschappen doet bij Albert Heijn. Nu de huisjes zich niettemin mede tot kinderen richten, acht Albert Heijn het aannemelijk dat de KJC van toepassing is. Hoewel er ongetwijfeld kinderen zullen zijn bij wie de actie aanslaat en die om deze reden hun ouders zullen vragen boodschappen bij Albert Heijn te doen, zet Albert Heijn met de huisjes niet rechtstreeks kinderen ertoe aan om hun ouders of anderen te overreden huisjes bij Albert Heijn te verkrijgen door hier boodschappen te doen als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder b van de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC).
Adverteerder verwijst hierbij naar de uitspraak van het College van Beroep van 3 juli 2013 in dossier 2013/00198. Ook is er geen strijd met de KJC, aldus Albert Heijn. Tot slot geeft Albert Heijn aan dat zij het onduidelijk vindt op welk(e) artikel(en) van welke reclamecode(s) klager doelt en dat zij wenst alsnog verweer te voeren indien de Commissie meent dat (een) ander(e) artikel(en) of andere reclamecode(s) dan de KJC van toepassing zijn.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht zo op dat Albert Heijn met de Winterdorp mini’s bewerkstelligt dat merken worden “ingeprent” bij kinderen, hetgeen klager bezwaarlijk vindt. In dit geval is de KJC van toepassing omdat de huisjes zich naar het oordeel van de Commissie, mede tot kinderen richten. Er is echter geen bepaling in de KJC of elders in de Nederlandse Reclame Code (NRC), die het een adverteerder in het algemeen verbiedt om promotionele items in de vorm van een “huisje” met daarop een merk te verstrekken als onderdeel van een weggeefactie De mini’s met merknamen kunnen niet worden beschouwd als producten die kunnen worden gekocht en de vermelding van merknamen op de mini’s zet naar het oordeel van de Commissie daarom niet aan tot het kopen van bepaalde producten van de betrokken merken. Dat kinderen door de mini’s bekend raken met bepaalde merken is op grond van de NRC en de KJC niet verboden.
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de Winterdorp mini’s niet in strijd met KJC of (een ander onderdeel van) de NRC. Daarom wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken