De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder aan klager verzonden e-mail waarin het aanbod wordt gedaan “een maand lang gratis te komen trainen.”
Samenvatting van de klacht
Klager stelt dat van een gratis aanbod geen sprake is nu hij € 69,- voor de proefmaand dient te betalen. Daarnaast maakt klager bezwaar tegen het feit dat hij tijdens de proefmaand al een abonnement moet kiezen.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder heeft ‘oud leden’ een mailing gestuurd met een ‘heropening deal’. De deal houdt in dat ‘oud leden’ opnieuw bij adverteerder een abonnement kunnen afsluiten met een gratis proefmaand. Dit abonnement kan binnen 30 dagen worden opgezegd zonder dat iets in rekening wordt gebracht. Klager heeft vorig jaar de eenmalige kosten van € 69,- moeten betalen, maar bij deze actie is dat niet het geval.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft gesteld dat zij in het kader van haar ‘heropening deal’ geen inschrijfkosten en blijkbaar ook geen andere kosten in rekening brengt. Uitgaande van deze stellingen, waarop klager niet heeft gereageerd ondanks de geboden mogelijkheid daartoe, is sprake van een maand lang gratis trainen zoals in de uiting staat. Dat men tijdens deze periode al een abonnement dient te kiezen, kan de uiting evenmin misleidend maken. Gelet hierop wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.