De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door klaagster op 23 januari 2021 ontvangen e-mailbericht met als onderwerp: “JD heeft jouw WEEKEND LOOK! Check it out!” en een op 14 februari 2021 ontvangen e-mailbericht met als onderwerp: “WINTER VIBES Dit moet je zien! […]”. De e-mailberichten zijn afkomstig van JD Sports.
De klacht
Klaagster wil zich uitschrijven voor de reclame per e-mail van adverteerder. Zodra klaagster op de link in de e-mail voor het afmelden van de communicatie drukt en de doorverwijzing volgt, dan volgt een webpagina die niet gevonden kan worden. Dit is volgens klaagster constant het geval. Zij heeft adverteerder al twee keer een e-mail gestuurd, maar geen reactie ontvangen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter vat de klacht aldus op dat klaagster bezwaar maakt tegen de bestreden reclame-uitingen, nu de mogelijkheid om je uit te schrijven voor deze reclame per e-mail niet naar behoren werkt waardoor afmelden niet mogelijk is. In dit verband is artikel 5.1 Code e-mail 2012 van belang. Op grond van artikel 5.1 Code e-mail dient een adverteerder ervoor zorg te dragen dat de geadresseerde zich in iedere uiting kosteloos en eenvoudig op elektronische wijze bij de bestandseigenaar af kan melden voor het gebruik van zijn e-mailadres voor reclame via e-mail. Dit recht van verzet dient op eenvoudige, duidelijke en liefst uniforme wijze mogelijk gemaakt te worden. De bestandseigenaar draagt er zorg voor dat een verzoek op deze wijze gedaan onverwijld wordt ingewilligd.
Als onweersproken is komen vast te staan dat de afmelding niet naar behoren werkt vanwege een foutmelding in de e-mail en/of op de website van adverteerder. Hierdoor is gehandeld in strijd met artikel 5.1 Code e-mail. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing
De voorzitter acht de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 5.1 Code e-mail en beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.