a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Status:

Dossiernr:

2022/00261

Datum:

06-07-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclame-uiting van Frank.nl op de website van ‘Marktplaats’, voor zover daarin staat:

“Advertentie (i)
Smoby Tuin Ruimte speelhuis
€39,90
Gratis verzending
Frank.nl”

Naast de advertentie is een afbeelding van het speelhuis geplaatst.

De samenvatting van de klacht

Er wordt een speelhuis aangeboden voor de prijs van €39,90, met daarbij een afbeelding van het betreffende speelhuis. Klaagster dacht nog “dat is goedkoop een speelhuisje voor nog geen 40 euro”. Zodra klaagster op de advertentie klikt, blijkt dat het enkel om een tuinhekje voor kinderen gaat (en niet om het afgebeelde speelhuis).

De samenvatting van het verweer

Het gaat hier kennelijk om een fout. Dit geeft klaagster zelf ook aan in haar e-mail, aldus adverteerder. Adverteerder heeft dit speelhuis niet in haar assortiment. Het gaat om een onderdeel voor het speelhuis. Adverteerder geeft aan dat zij dit zal corrigeren, zodat ook in de advertentie duidelijk is dat de getoonde prijs enkel ziet op een onderdeel van het speelhuisje en het niet het gehele speelhuisje betreft.

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting wordt een “Smoby Tuin Ruimte speelhuis” aangeboden voor €39,90. Achteraf is gebleken dat het enkel om een accessoire van het speelhuis gaat, te weten het tuinhekje. Het gehele speelhuis wordt niet door adverteerder aangeboden. Adverteerder heeft erkend dat de bestreden reclame-uiting een fout bevat. Aldus is geen juiste informatie verstrekt over de aard van het product als bedoeld onder a van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De voorzitter heeft nota genomen van de mededeling van adverteerder dat zij de uiting zal corrigeren zodat duidelijk is dat slechts een onderdeel van het speelhuisje wordt aangeboden. Uitgaande hiervan zal de aanbeveling om niet meer op deze wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.

De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken