a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2022/00273

Datum:

14-07-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website, www.fitnesskoopjes.com, waarin onder meer staat:

“EXTREME MAGAZIJN SPOEDVERKOOP”
“SPOEDVERKOOP  WEES ER SNEL BIJ!!!”
[…]
“Alleen zaterdag 28 mei van 12:00 – 17:00 uur Moet Alles Weg!!”
[…]
“voorbeelden crosstrainers (veel nieuw in doos)”
[…]
“voorbeelden hometrainer (meeste nieuw in doos:)”
[…]
“voorbeelden ROEITRAINERS (veel nieuw in doos):
[…]
“Door het regelmatig inkopen van grote partijen en container inkoop hebben we een zeer grote voorraad waardoor ons magazijn met SPOED LEEG moet !!!
De Komende Dagen tot 85% KORTING !!! GROTE SPOEDVERKOOP!!!!!
SPOED aangeboden!!! Ruim 3500 Crosstrainers, Hometrainers, Roeitrainers, Loopbanden onder winkel-inkoopsprijs !!!! tot 85% KORTING!!!!!
De komende dagen kunt u als Particulier 1 of meerdere artikelen kopen onder de winkel-inkoopsprijs nieuw in doos met Garantie, demo modellen en zeer jong gebruikte modellen!!!!
We hebben ruim 3500 artikelen nieuw in doos en diverse showmodellen. Deze verkoop is uitsluitend voor Particulieren, Geen handelaren !!!!
U heeft keuze uit 250 verschillende modellen die u tevens ook kunt uitproberen !!!!!!  Eventueel advies op maat van onze Gediplomeerde fitness-trainers.
ACTIE:
Alleen zaterdag 28 mei van 12:00-17:00 uur Moet alles Weg Zijn !!”
[…]
“LET OP!! Zolang deze advertentie wordt weergegeven is deze aktie geldig !!!”

De samenvatting van de klacht

In de uiting staan afbeeldingen van grote opslagplaatsen en een lijst met heel veel fitnesstoestellen met kortingen. Klager heeft de showroom bezocht maar het bleek om een kleine ruimte te gaan en van de lijst met misschien wel 200 toestellen, stonden er maar 30. Er is sprake van dure toestellen, maar alle aangeboden toestellen waren goedkope instapmodellen, roeiers, crosstrainers, hometrainers. Klager is naar de locatie toegegaan voor een crosstrainer met een nieuwprijs van ongeveer €1200,-, maar er stond enkel een toestel van €250,-. Volgens klager is sprake van veel aanbiedingen met grote kortingen en een grote hal voor opslag (die was er wel), maar de voorradige toestellen waren miniem. Klager heeft het vermoeden dat de uiting wordt gebruikt om mensen te lokken om ze vervolgens een van de toestellen te verkopen waarvan er bijvoorbeeld 500 stuks zijn aangekocht met een grote korting.

 

De samenvatting van het verweer

Adverteerder kan zich het bezoek van klager van enkele weken geleden nog goed herinneren. Volgens adverteerder was klager bij binnenkomst al klagende omdat het op dat moment erg druk was. Klanten worden geholpen in volgorde van binnenkomst. Toen klager eenmaal aan de beurt was, kon hij niet duidelijk uitleggen wat voor toestel hij wenste. Volgens adverteerder is klager lang in de winkel geweest (langer dan de gemiddelde klant). Klager vertelde dat hij alleen maar ervaring had met sportschool-toestellen en volgens adverteerder is het in dat geval logisch dat klager dan beter gewend is dan het thuis-fitness segment. De getoonde modellen op de website zijn voornamelijk thuis-fitnesstoestellen.

Adverteerder is een fitness import bedrijf en werkt met grootschalige container import van nieuwe fitnesstoestellen, showmodellen of tweedehands. Deze toestellen worden vanuit een van de magazijnen verkocht aan particulieren. De aanloop van klanten en de in- en verkoop van fitnessapparatuur is zo hoog dat niet altijd aan iedere wens kan worden voldaan. Om die reden wordt een selectie gemaakt, waarvan adverteerder denkt dat daarvoor de meeste interesse is. Het komt weleens voor dat een bepaald model niet in de showroom staat, maar dit wordt altijd netjes opgelost door een nalevering of een vergelijkend model (indien de klant dat wenst).

Adverteerder beschikt over meerdere magazijnen en opslagpunten. De showmodellen staan in een iets kleinere ruimte dan de opslag, maar groot genoeg om er ruim 150 fitnessapparaten te kunnen demonstreren. Klanten zien niet hoe groot de daadwerkelijke voorraad is, wat ook niet gebruikelijk is. De klacht is ongegrond. Adverteerder doet haar best om alle beschikbare modellen goed af te stemmen op de voorraadlijsten en advertenties. Echter omdat het om zeer grote aantallen gaat die dagelijks verkocht worden, kunnen modellen uitverkocht raken op de dag dat de klant de showroom bezoekt. Dit is ook in reguliere winkels weleens het geval.

 

Het oordeel van de voorzitter

Uit de overgelegde stukken blijkt dat sprake is van een lange lijst met actieproducten. De voorzitter begrijpt dat de klacht niet tegen die lijst is gericht, maar tegen het feit dat er in de ruimte die klager naar aanleiding van de uiting heeft bezocht volgens hem slechts weinig toestellen van die lijst konden worden bezichtigd. Deze klacht kan niet slagen. In de uiting wordt niet beweerd dat alle actieproducten in de verkoopruimte aanwezig zijn. Dit staat immers niet in de uiting. Dat op twee foto’s in de uiting een opslagruimte is te zien met daarin diverse (overigens vooral identiek lijkende) toestellen, geeft geen aanleiding om te oordelen dat de gemiddelde consument enkel op grond van die foto’s zal menen dat (vrijwel) alle actieproducten in de opslagruimte bezichtigd kunnen worden. Adverteerder stelt overigens dat er ruim 150 fitnessapparaten kunnen worden gedemonstreerd in de showroom, terwijl klager spreekt over 30 apparaten. Wat daarvan zij, de teleurstelling van klager over de hoeveelheid actieproducten in de showroom kan geen aanleiding geven om te oordelen dat de reclame-uiting onjuist of misleidend is.

 

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken