De bestreden uiting
Het betreft de banner op adverteerders website www.ryanair.coml en de na klikken op de banner verschijnende uiting op de subpagina www.ryanair.coml/vluchten/maastricht-naar-londen-stansted, waarin vluchten voor € 14,99 worden aangeboden.
De klacht
Op de banner staat dat tot en met 14 november 2013 voor de prijs van € 14,99 een vlucht kan worden geboekt. Door op de banner te klikken komt men op de subpagina, waar onder andere een enkele reis naar Girona Barcelona wordt aangeboden voor € 14,99. Na het invullen van enkele data die voldoen aan de in de voorwaarden gestelde reisperiode blijkt dat alleen de terugvlucht op 9 januari 2014 geboekt kan worden voor € 14,99. De heenvlucht op 26 december 2013 kost € 87,99. Andere data voor de heenvlucht geven hetzelfde resultaat. Er wordt voor vluchten met een spotprijs geadverteerd, maar in de praktijk blijkt het niet mogelijk te zijn een vlucht voor de prijs van € 14,99 te boeken.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden banner op de homepagina is groot de (vlucht)prijs van € 14,99 afgebeeld, met daaronder in kleine letters: ”boek tot donderdag, reis december-januari, vanafprijs enkele reis, algemene voorwaarden van toepassing”. Op de subpagina die verscheen na het invullen door klager van de gewenste bestemming (Girona Barcelona) en reisdata wordt als prijs voor de vlucht Maastricht-Girona Barcelona vermeld: “14,99”. Tijdens het vervolg van het boekingsproces blijkt de vlucht echter in de week van 23 december 2013 niet voor deze prijs geboekt te kunnen worden.
Krachtens artikel V sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) dienen aanbieders van reisdiensten te zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclameaanbiedingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs. Nu klager gemotiveerd heeft bestreden dat in de week van 23 t/m 29 december 2013 een vlucht vanuit Maastricht naar Barcelona voor de geadverteerde prijs van € 14,99 geboekt kon worden, ligt het op de weg van adverteerder om aannemelijk te maken dat wel sprake is geweest van een redelijke beschikbaarheid van de voor € 14,99 aangeboden vlucht. Nu Ryanair dit heeft nagelaten, wordt het ervoor gehouden dat het bepaalde in artikel V sub 1 RR is overtreden.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel V sub 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.