a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2014/00104

Datum:

06-03-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de mededeling “Gratis € 10 vluchtvoucher” in de boekingsmodule voor het El Rancho Motel te Bishop, Californië, op adverteerders website www.ryanairhotels.com.

De klacht

Voorafgaand aan de boeking van een hotel op adverteerders website heeft klager de aankomst- en vertrekdatum (22 en 23 juni 2014) ingevuld. Bij het aanklikken van het El Rancho Motel verschijnt de mededeling “Gratis € 10 vluchtvoucher”. Na afronding van de boeking heeft klager in de algemene voorwaarden gelezen dat deze promotie alleen geldt voor hotelboekingen gemaakt op of na 5 november 2013, met de uiterlijke uitcheckdatum op of voor 31 maart 2014. Klager voelt zich gelokt met een mooie aanbieding, die echter niet op zijn hotelboeking van toepassing blijkt te zijn.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie gaat, nu dit door adverteerder niet is weersproken, ervan uit dat de bij een boeking van het El Rancho Motel aangeboden “gratis € 10 vluchtvoucher” beperkt is tot hotelboekingen met als uiterlijke uitcheckdatum 31 maart 2014. Deze beperking van het aanbod betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over de betreffende hotelboeking te kunnen nemen. Men dient daarom in de uiting op de beperking attent gemaakt te worden. Daarvan is in het onderhavige geval niet gebleken, nu in de door klager overgelegde uiting geen (verwijzing naar een) beperkende voorwaarde is opgenomen.

Gelet op het voorgaande is sprake van een omissie van essentiële informatie als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken