a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2019/00241

Datum:

28-05-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van SNP Natuurreizen in Trouw voor zover in een groen kader bovenaan de advertentie staat: “Met SNP reis je CO2 neutraal”.

 

Samenvatting van de klacht

De uiting suggereert, mede door de groene kleur, dat reizen met adverteerder weinig tot geen impact op het milieu zou hebben. Reizen is erg vervuilend. Blijkbaar bedoelt adverteerder dat zij de CO2-uitstoot compenseert. Dat is niet hetzelfde als de suggestie wekken dat reizen niet uitmaakt voor het milieu. Reizen verhoogt juist de CO2-uitstoot.

 

Samenvatting van het verweer

Het is juist dat reizen vervuilend is. Adverteerder tracht de voetafdruk van haar reizen zo veel mogelijk te beperken. Zij kan sinds 2017 de CO2-uitstoot per reis via een nauwkeurige tool bepalen. Begin 2018 is zij ertoe overgegaan de CO2-uitstoot standaard te compenseren voor alle boekingen en reisonderdelen. Dit laatste gebeurt via South Pole, een Gold Standard gecertificeerde organisatie die het CO2 volume waarvoor adverteerder compensatie vraagt daadwerkelijk elders terugdringt via projecten. De uiting “CO2 neutraal” is dus geen loze kreet. Adverteerder heeft voor haar inspanningen de Sustainable Travel Award ontvangen.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager interpreteert de uiting zo dat reizen met adverteerder weinig tot geen impact op het “milieu” zou hebben. Dit is echter niet de inhoud van de uiting. Hierin wordt immers specifiek gesproken over “CO2 neutraal” reizen. Op zichzelf genomen is niet in geschil dat reizen altijd leidt tot CO2-uitstoot. Met de uiting bedoelt adverteerder daarom dat zij de CO2-uitstoot die de reis veroorzaakt compenseert. Zij heeft voldoende onderbouwd dat zij daadwerkelijk deze uitstoot laat compenseren via geschikte projecten. Nu het resultaat daarvan is dat de CO2-uitstoot kan worden beschouwd als te zijn ‘geneutraliseerd’, acht de voorzitter het niet onjuist om te spreken over “CO2 neutraal” reizen. De gemiddelde consument zal ook begrijpen dat, nu reizen leidt tot CO2-uitstoot, adverteerder met deze woorden in feite bedoelt mee te delen dat zij de CO2-uitstoot van haar reizen laat compenseren. Nu op grond van het voorgaande geen sprake is van een misleidende milieuclaim, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken