De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Fletcher Hotels op Facebook waarin een aanbieding staat voor een hotelovernachting met een prijs van € 25,00, waarbij wordt vermeld dat het om prijzen per persoon gaat.
De klacht
Deze wordt als volgt weergegeven. Klager merkt op dat adverteerder een overnachting van
€ 25,00 per persoon aanprijst, terwijl er € 50,00 wordt gevraagd als men voor alleengaande wil boeken. Klager vindt dit misleidend.
Het verweer
Dit wordt als volgt samengevat. Dat de prijs gebaseerd is op een verblijf van twee personen op een standaard kamer, vermeldt adverteerder in haar voorwaarden. Adverteerder legt printscreen over van de boekingspagina en emailuitwisselingen over de actie. Via beide kanalen wordt informatie gegeven over de voorwaarde dat de prijs per persoon per nacht is en op basis van een verblijf van twee personen.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht heeft betrekking op een advertentie op www.facebook.nl waarin accommodatie wordt aangeboden voor € 25,00. Daarbij wordt vermeld dat het om prijzen per persoon gaat. Uit deze vermelding volgt niet dat de prijs ook geldt indien men de accommodatie uitsluitend voor één persoon wil boeken.
Daarbij is van belang dat het algemeen gebruikelijk, en bij de gemiddelde consument derhalve bekend moet worden verondersteld dat prijzen bij reisaanbiedingen worden vermeld op basis van een verblijf door twee personen. Dit uitgangspunt is terug te vinden in artikel 2.3 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014, waarin is bepaald dat het bij de geadverteerde prijs behorende aantal personen dient te worden vermeld indien dit afwijkt van de ‘standaard’ van twee personen. Indien bij de prijs geen aanduiding van het aantal personen staat, dient op grond van het voorgaande ervan te worden uitgegaan dat deze prijs geldt op basis van een verblijf door twee personen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.