a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2020/00040

Datum:

01-04-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.booking.com waar hotelkamers worden aangeboden in Grand Hotel Pomorie in Bulgarije, voor zover daar staat:

“Guests of Grand Hotel Pomorie can also enjoy grilled meat specialities in authentic ancient atmosphere at the Medieval Steak & BBQ restaurant. The evenings could be also spent at the Lobby bar or Sky bar.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Ten tijde van het bezoek aan het hotel blijkt dat er slechts één restaurant en één eenvoudige bar aanwezig is, terwijl in de uiting drie bars en twee restaurants staat. Volgens klager waren de volgende faciliteiten niet aanwezig: ‘Medieval Steak & BBQ restaurant’, ‘Lobby bar’ en de ‘Sky bar’. Ondanks dat klager hiervan melding heeft gemaakt, blijft de website ongewijzigd. Klager geeft nog aan dat deze informatie ook op de eigen website van het hotel en andere boekingssites staat.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder heeft contact gezocht met het betreffende hotel en het hotel heeft aangegeven dat het hun fout is. De hotelomschrijvingen worden door de hotels aan adverteerder aangeleverd. De adverteerder heeft een overeenkomst met de hotels waarin staat dat de hotels adverteerder van de juiste en up-to-date informatie voorzien, om die reden vertrouwt adverteerder op deze informatie. De eigen website van het hotel bevat dezelfde informatie.

Volgens adverteerder is het duidelijk de fout van het hotel en hun verantwoordelijkheid. Adverteerder heeft het hotel verzocht om de informatie op het platform aan te passen en de juiste informatie te verstrekken.

 

Het oordeel van de voorzitter

Allereerst merkt de voorzitter op dat, voor zover het verweer van adverteerder zo kan worden begrepen dat zij vindt dat uitsluitend de hotels verantwoordelijk zijn voor de bestreden uiting (aangezien de opgenomen informatie door de hotels zelf is verstrekt), het adverteerder niet ontslaat van de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de informatie op haar website niet misleidend is.

Door adverteerder is niet weersproken dat ten tijde van het bezoek van klager aan het hotel de genoemde faciliteiten ontbraken. Dit leidt tot de conclusie dat de uiting op dit punt gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, die hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

In het verweer heeft adverteerder aangegeven dat zij het betreffende hotel heeft verzocht de informatie aan te passen en de juiste informatie te verstrekken. Gelet op het bovenstaande zal de voorzitter de aanbeveling doen ‘voor zover nodig’.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken