a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2020/00556

Datum:

21-12-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding op de website getawaydeals.nl voor “All-inclusive genieten bij De Bonte Wever in het Drentse Assen”. In de uiting wordt het arrangement omschreven. Hieronder staat: “korting 50%” en “vanaf p.p. € 189,00”.

 

Samenvatting van de klacht

Als klager de prijs van het arrangement vergelijkt met de prijs die het hotel zelf rekent op haar website, blijkt de korting in werkelijkheid maar 6,77% te zijn. Uitgaande van 50% korting zou de in de uiting genoemde prijs lager moeten zijn.

 

Samenvatting van het verweer

Per datum kan een tariefverschil van toepassing zijn. Daarom zet adverteerder bij alle arrangementen dat het vanaf prijzen zijn. Het kan voorkomen dat als men direct bij het hotel boekt andere prijzen gelden. Dit is het gevolg van het feit dat adverteerder niet alle kamers in bezit heeft en dat aanbiedingen in combinatie zijn met bijgeboekte extra’s. Bij veel acties kan sprake zijn van bijvoorbeeld een kinderkorting. Adverteerder legt een bijlage over van een boeking waarin “de afgeronde 50% korting” geldt in geval van kinderkorting. Klager kijkt nu op de website van het hotel en meent dan dat adverteerder op die prijzen 50% korting moet geven. Dit is onjuist. Adverteerder vermeldt dat er sprake kan zijn van een korting oplopend tot 50%, hetgeen juist is.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting wordt zonder voorbehoud een exacte korting van 50% voor een arrangement genoemd. Klager heeft aangetoond dat deze korting in zijn geval niet is gegeven. Om die reden dient de bestreden uiting misleidend te worden geacht. Indien zonder enig voorbehoud een exact percentage aan korting wordt genoemd, dient dit immers te worden waargemaakt. Dat volgens adverteerder in bepaalde gevallen wel een korting van 50% mogelijk is, doet daaraan niet af. De consument dient erop te kunnen vertrouwen dat mededelingen over een prijsvoordeel in de vorm van een exact kortingspercentage juist zijn. Nu dit niet het geval is, heeft adverteerder geen juiste informatie verstrekt over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De gemiddelde consument kan hierdoor ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken