a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2021/00258

Datum:

20-07-2021

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op de website van Burgers’ Zoo (www.burgerszoo.nl/camp) aangeboden accommodatie “Awaji”, een tent voor maximaal 4 personen voor de periode van vrijdag 28 mei 2021 t/m zaterdag 29 mei 2021 (1 nacht) voor: “Vanaf €167,00 per nacht”.

 

De klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de bestreden uiting nu daarin niet staat dat de genoemde prijs, een prijs per persoon is. Er staat alleen ‘per nacht’. Pas in het boekingsproces wordt de prijs gekoppeld aan het aantal personen en is de prijs per persoon, per nacht.

 

Het verweer

Volgens adverteerder staat in de bestreden uiting door middel van “vanaf prijs per nacht” duidelijk dat het gaat om een prijs per nacht, en niet om een prijs per persoon, per nacht. Op deze prijs kom je uit, als je met één persoon komt. Wanneer je met meerdere personen wilt komen (zoals in het geval van klaagster), dan gaat de prijs logischerwijze omhoog, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1.         In de bestreden uiting wordt een accommodatie voor maximaal 4 personen aangeboden voor een bedrag: “vanaf €167,00 per nacht”. Klaagster maakt bezwaar tegen deze uiting, nu daarin niet staat dat het aangeboden bedrag een bedrag per persoon, per nacht is. Pas in het boekingsproces blijkt dat de totaalprijs is gekoppeld aan het aantal personen. Adverteerder is – anders dan klaagster – van mening dat duidelijk sprake is van een “vanaf prijs per nacht”, die op één persoon van toepassing is. De Commissie overweegt als volgt.

2.         In de bestreden uiting wordt een accommodatie, te weten een “Awaji” tent voor maximaal 4 personen, aangeboden. Door de mededeling “Maximum aantal personen: 4”, en nu niet is vermeld voor hoeveel personen de geadverteerde vanaf-prijs geldt, is de Commissie van oordeel dat de indruk wordt gewekt dat de genoemde vanaf-prijs van toepassing is op een accommodatie, ongeacht de bezetting ervan. Hierdoor zal de gemiddelde consument er niet op bedacht zijn dat de geadverteerde vanaf-prijs per persoon bedoeld is. Op geen enkele wijze kan dit laatste uit de uiting worden afgeleid. Dat de informatie wel duidelijk wordt in het boekingsproces, doet niet af aan de onduidelijkheid van de informatie in de bestreden uiting.   

3. De Commissie is op grond van het voorgaande van oordeel dat sprake is van het verstrekken van onduidelijke informatie ten aanzien van de prijs, waardoor de bestreden reclame-uiting in strijd is met het bepaalde onder III.1 Reclamecode Reisaanbiedingen 2014 (RR) in verbinding met artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting tevens misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.         De Commissie beslist als volgt.

 

De beslissing van de Commissie

De Commissie acht de uiting in strijd met het bepaalde onder III.1 RR en met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken