a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Status:

Dossiernr:

2022/00377

Datum:

31-10-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op adverteerders website, subpagina https://vialuxury.coml-nl/hotels/ mainport-design-hotel-rotterdam, waarin een hotelarrangement met 50% korting wordt aangeboden voor €185,- in plaats van €370,- “voor 2 nachten, 2 personen”. Onder de aanbieding staat de link “Zie pakketaanbieding”.

 

Samenvatting van de klacht

In de uiting staat bij de mededeling “-50%” -vetgedrukt- de actuele kortingsprijs van €185,- en              -doorgestreept- de originele prijs van €370,-. Toen klager op de link “Zie pakketaanbieding” klikte, werd hij doorgeleid naar een webpagina waar staat dat in het arrangement voor twee personen slechts één overnachting is begrepen en dat de prijs van één overnachting €185,- is. De voor het arrangement van “2 nachten, 2 personen” geadverteerde prijs van €185,- blijkt dus de prijs per nacht te zijn. Bovendien kan het arrangement alleen per nacht worden geboekt, waardoor voor twee overnachtingen tweemaal bijkomende kosten moeten worden betaald.

 

Samenvatting van het verweer

Uit de klacht blijkt dat op het platform van adverteerder een niet correcte prijsstelling zichtbaar is geweest. Adverteerder communiceert alleen overzichtspagina’s en concrete arrangementen. Zij publiceert geen pagina’s van hotels met een overzicht van de bijbehorende arrangementen, zoals in de link die in de klacht wordt aangehaald. De hotelpagina waar klager een niet correcte prijs heeft aangetroffen, zou daarom niet zichtbaar moeten zijn voor bezoekers. Klager heeft “een technisch issue” op de website van adverteerder ervaren. Adverteerder heeft naar aanleiding daarvan direct een verzoek gedaan om de hotelpagina’s uit de index van Google te verwijderen. Tevens worden bezoekers van de hotelpagina’s voortaan doorverwezen naar de homepage. Door dit alles kan niemand meer bij de hotelpagina’s uitkomen, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de bestreden uiting wordt een hotelarrangement “voor 2 personen, 2 nachten” met 50% korting aangeboden van €370,- voor €185,-. Niet is weersproken dat de in de uiting opgenomen link “Zie pakketaanbieding” leidt naar een webpagina waar het geadverteerde arrangement niet kan worden geboekt. De voorzitter begrijpt uit het verweer dat een technisch probleem ervoor heeft gezorgd dat na het aanklikken van de link in de uiting ten onrechte een webpagina van het betreffende hotel wordt getoond, met daarop de arrangementen van dit hotel en niet het door adverteerder aangeboden arrangement.

2) Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de reclame-uiting met betrekking tot het met 50% korting aangeboden op zich juist is te achten, maar de uitvoering ervan niet. Overigens maakt het voor de consument geen verschil of sprake is van een onjuiste reclame-uiting of van een reclame-uiting die weliswaar juist is, maar onjuist wordt toegepast. In beide gevallen kan de consument immers geen gebruik maken van de aanbieding die hij op grond van de uiting verwachtte, waardoor hij op het verkeerde been is gezet.

3) Naar het oordeel van de voorzitter brengen de eisen van professionele toewijding als bedoeld in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) mee dat een op zichzelf genomen juiste reclame-uiting ook op juiste wijze dient te worden uitgevoerd, om te voorkomen dat alsnog het economische gedrag van de gemiddelde consument wordt verstoord. In dit geval heeft adverteerder kennelijk onvoldoende gewaarborgd dat de reclame-uiting op juiste wijze zou worden uitgevoerd, nu de consument als gevolg van een technisch probleem op de website van adverteerder het geadverteerde hotelarrangement niet daadwerkelijk kan boeken. De voorzitter is van oordeel dat adverteerder hierdoor in strijd met eerdergenoemde  vereisten van professionele toewijding in de zin van artikel 7 NRC heeft gehandeld.

4) In de mededeling van adverteerder dat zij maatregelen heeft getroffen om het probleem op te lossen ziet de voorzitter aanleiding om de aanbeveling aan adverteerder te doen voor zover nog nodig.

5) Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken