a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2022/00451

Datum:

18-11-2022

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Corendon in het Noordhollands Dagblad (Alkmaarsche Courant), waarin reizen naar Spanje, Turkije en Griekenland worden aangeboden. In de uiting staan onder meer de mededelingen: “Nazomer Kanjers” en “tot €50 extra korting”. In het midden van de advertentie staat: “Thuisblijven is duurder!”.

 

De klacht

Volgens klager wordt in de advertentie gesuggereerd dat met de huidige economische situatie het goedkoper zou zijn om een vliegvakantie te boeken dan om thuis te blijven. Klager heeft op basis van informatie van de websites van het CBS en het Nibud een prijsvergelijking gemaakt (waarvan klager ook de berekening heeft overgelegd). Klager komt met deze berekening uit op een totaal van €413,- voor twee personen in acht dagen, hetgeen aanmerkelijk minder is dan de goedkoopste reis die in de uiting wordt aangeboden. Klager betwist dan ook dat op vakantie gaan goedkoper is dan thuisblijven.

 

Het verweer

Klager heeft met behulp van cijfers geprobeerd aan te tonen dat thuisblijven goedkoper is dan op vakantie gaan. Volgens adverteerder heeft klager dit niet kunnen aantonen. Klager verwijst onder meer naar cijfers van het Nibud, die zien op de dagelijkse minimale kosten voor voeding per persoon. De gepresenteerde cijfers zijn minimumbedragen en juist de vermelding van minimumbedragen toont volgens adverteerder aan dat er doorgaans meer dan €7,47 aan voedsel per persoon per dag wordt uitgegeven. Bovendien is in de uiting sprake van (Ultra) All Inclusive verzorging. Dit is te vergelijken met elke dag (minstens) drie keer uit eten gaan. In Nederland zal men daarvoor enkele honderden euro’s per persoon kwijt zijn, waardoor de daadwerkelijke kosten van thuisblijven al snel boven de kosten van de reis uitstijgen.

Voorts heeft klager bij de cijfers van de gemiddelde woonlasten in 2021 niet aangetoond dat dit actuele cijfers zijn. Volgens adverteerder mag worden aangenomen dat de woonlasten sindsdien zijn gestegen. Ook mag worden aangenomen dat de kosten van energie zijn toegenomen. Over het algemeen wordt alles voor de consument duurder vanwege sterke inflatie, aldus adverteerder. Bovendien heeft klager geen rekening gehouden met eventuele uitstapjes en bezigheden in de vrije tijd en de faciliteiten die vakantiebestemmingen aanbieden. In Nederland dient men voor deze faciliteiten extra te betalen. Indien deze factoren bij de kostenvergelijking worden betrokken, is volgens adverteerder door klager niet aangetoond dat de kosten voor thuisblijven lager zijn dan de kosten van de getoonde reizen.  

Indien -ondanks het voorgaande- de Commissie van oordeel is dat nog niet voldoende aannemelijk is gemaakt dat thuisblijven duurder kan zijn dan op reis gaan, dan dient de reclame-uiting als een zekere mate van overdrijving te worden opgevat. Het is een adverteerder in beginsel toegestaan zijn diensten met een zekere mate van overdrijving aan te prijzen. Adverteerder verwijst naar een eerdere uitspraak van de Commissie, te weten: dossier nr. 2013/00438. Ook bij objectief meetbare eigenschappen, zoals de prijs, dient in geval van overdrijving misleiding niet direct te worden aangenomen.

 

Het oordeel van de Commissie

1.         De klacht ziet op de mededeling “Thuisblijven is duurder!” in een krantenadvertentie van Corendon, waarin verschillende (Ultra) All Inclusive reizen worden aangeboden. Volgens klager is deze mededeling misleidend en klager betwist dat op vakantie gaan goedkoper is dan thuisblijven.

2.         Deze klacht kan niet slagen. De Commissie is van oordeel dat voor de gemiddelde consument voldoende herkenbaar is dat de mededeling “Thuisblijven is duurder!” in het onderhavige geval niet is bedoeld als een serieuze kostenvergelijking tussen de aangeboden reizen en ‘thuisblijven’. In de context van de in de uiting aangeprezen (Ultra) All Inclusive reizen  kan de mededeling “Thuisblijven is duurder!” in dit geval gezien worden als een bij reclame niet ongebruikelijke en toelaatbare vorm van overdrijving om aan te duiden dat het om een voordelig aanbod zou gaan. In de uiting worden deze reizen ook aangeprezen als zogenaamde “Nazomer Kanjers”. De gemiddelde consument zal de bestreden uiting ook zo begrijpen en de gewraakte mededeling opvatten als een ludieke verwijzing naar de gestegen kosten van levensonderhoud. Van misleiding is om voornoemde redenen naar het oordeel van de Commissie geen sprake.

3.         Op basis van het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken