De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de website van Leonardo Hotels. Het gaat specifiek om de subpagina voor het Leonardo Boutique Museumhotel Amsterdam City Center. In de bestreden uitingen staat (voor zover voor de klacht relevant):
1.
“Comfort Twin Room See Conditions
Website Promotion including
Breakfast
v Free Cancellation before May 31, 2024
£ 397,32
Or
Redeem 6486 AdvantageClub points”.
2.
“Booking summary
[…]
Comfort Twin Room
2 adults
Bed & Breakfast
v Free Cancellation before May 31, 2024 £ 397,32
Total Price € 466.99 (£ 397,32)
* VAT included”.
Samenvatting van de klacht en de repliek (vertaald uit het Engels)
Klager wilde een overnachting boeken bij adverteerder. Ze zag dat een korting van 10% gold voor leden van de Leonardo Advantage Club, dus ze besloot om daar lid van te worden. Vanuit haar account heeft zij vervolgens een hotelovernachting geboekt. De prijs voor de hotelovernachting was 517 euro. Toen klager echter de bevestiging ontving, bleek dat het totaalbedrag 572 euro was. In de e-mail werd niet verklaard waarom het bedrag hoger was. Uit navraag bij adverteerder bleek dat het verschil van 55 euro de gemeentebelasting betreft die bij aankomst in het hotel moet worden voldaan. Dat er gemeentebelasting moet worden betaald, blijkt echter niet als de boeking wordt gedaan. Het totaalbedrag dat moet worden betaald, wordt pas zichtbaar als de boeking is voltooid. Klager acht dit misleidend.
Hoewel adverteerder in het verweerschrift eindelijk de fout toegeeft, vindt klager de reactie niet bevredigend. Er moeten meerdere klanten zijn die misleid zijn door deze manier van reclame maken. Verder is er door adverteerder zo goed als niets gedaan aan compensatie voor het ongemak dat is veroorzaakt door de gemaakte fout.
Samenvatting van het verweer en de dupliek
Er is gebleken dat klanten die waren ingelogd via hun account van de Advantage Club de gemeentebelasting niet konden zien in het overzicht van totale kosten op het moment dat een boeking werd gedaan. Dit is veroorzaakt door een technische fout in het systeem. Dit was voor adverteerder in het systeem helaas niet zichtbaar. Dit had onder andere te maken met het omschakelen van de munteenheid waarin de klant haar boeking deed en de munteenheid waarin het hotel dat wordt geboekt de betalingen afhandelt. Inmiddels is dit opgelost en zien ook leden van de Advantage Club vanuit hun account de gemeentebelasting bij het boeken van een overnachting.
Het oordeel van de voorzitter
1. De bestreden uitingen op de website van adverteerder betreffen reisaanbiedingen in de zin van de Reclamecode Reisaanbiedingen 2014 (hierna: RR). Op grond van het bepaalde in artikel III sub 1 van de RR zijn adverteerders gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen. Blijkens de toelichting bij laatstgenoemde bepaling brengt deze bepaling mee dat alle op het moment van publicatie bekende vaste onvermijdbare kosten in de prijs zelf dienen te zijn verdisconteerd. Ten aanzien van variabele onvermijdbare kosten geldt dat de consument in één oogopslag moet kunnen zien welke extra kosten er zijn en hoe hoog deze zijn, dan wel hoe deze kosten kunnen worden berekend. De voorzitter oordeelt als volgt over de bestreden uitingen.
2. De uitingen betreffen een hotelovernachting bij het Leonardo Boutique Museumhotel Amsterdam City Center. Zowel uit de overzichtspagina (uiting 1) als het boekingsoverzicht (uiting 2) blijkt niet dat er extra kosten worden gerekend in aanvulling op het getoonde bedrag. Bij de bevestiging van de boeking bleek dit wel het geval te zijn. Er bleek namelijk nog een bedrag aan gemeentebelasting te moeten worden betaald bij aankomst in het hotel. Volgens klager is niet voldaan aan de verplichting om aan een reiziger informatie te geven over de totaalprijs inclusief bijkomende kosten.
3. Op grond van artikel III sub 1 RR dient de toeristenbelasting (zoals een gemeentebelasting) in de prijs te worden opgenomen indien de hoogte daarvan op het moment van de publicatie van de prijs bekend is. Er staat niet ter discussie dat in het geval van deze specifieke overnachting toeristenbelasting moet worden betaald en dat de hoogte daarvan bekend is. Dat betekent dat de toeristenbelasting in het onderhavige geval een vaste onvermijdbare kostenpost is die in de prijs per persoon moet worden opgenomen. In de bestreden uitingen is de toeristenbelasting ten onrechte niet opgenomen in de totaalprijs. Dit heeft adverteerder erkend. Gelet op het voorgaande is sprake van strijd met het bepaalde in artikel III sub 1 RR.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de uitingen in strijd met het bepaalde in artikel III sub 1 RR en beveelt adverteerder voor zover nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.