De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van adverteerder op Facebook voor ‘Bongo’. In de advertentie staat onder meer:
“Bongo – What does Bongo know about you?
Verliefd? En wie is er verliefd op jou?
Stuur VERLIEFD, jouw volledige naam en woonplaats naar 7070.”
De klacht
In de uiting worden niet de kosten en een webadres genoemd. Dit is in strijd met artikel 4.1 aanhef en onder f, h en i Reclamecode SMS-dienstverlening.
De reactie van adverteerder
De klant mag adverteerder mailen indien deze niet tevreden is en adverteerder zal dat dan afhandelen.
Het oordeel van de voorzitter
Klager stelt dat de bestreden uiting niet voldoet aan de minimumeisen voor reclame voor SMS-diensten als vermeld in artikel 4.1 aanhef en onder f, h en i Reclamecode SMS-dienstverlening. Deze klacht is terecht, nu (niet is weersproken dat) in de uiting geen informatie staat over de kosten van de aangeboden dienst, respectievelijk over de prijs per bericht en over de maximale hoeveelheid te ontvangen berichten per verstuurd bericht, terwijl evenmin wordt verwezen naar een website van adverteerder. De reclame-uiting is op grond van het voorgaande in strijd met de hiervoor genoemde artikelen, zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het bovenstaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 4.1 aanhef en onder f, h en i Reclamecode SMS-dienstverlening. De voor-zitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.