a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

SMS/internet diensten

Status:

Dossiernr:

2019/00575

Datum:

30-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

SMS/internet diensten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van Film1, waarin de volgende mededeling wordt gedaan over het filmaanbod: “Keuze uit meer dan 500 films, onbeperkt kijken”
 

De klacht

Klager heeft eind juli 2019 een abonnement afgesloten bij adverteerder vanwege het filmaanbod met een keuze uit meer dan 500 films. Het “onbeperkt kijken” ziet klager als uniek verkoopargument van adverteerder. Na het afsluiten van het abonnement bleek het filmaanbod echter uit 167 films te bestaan in plaats van uit meer dan 500 films.
Om die reden vindt klager de uiting “Keuze uit meer dan 500 films, onbeperkt kijken” misleidend.

 

Het verweer

Door een doorstart met een ander bedrijf zijn veel wijzigingen ontstaan, die moesten worden doorgevoerd. Dit heeft ook gevolgen gehad voor het filmaanbod. Adverteerder werkt er hard aan om het aanbod weer volledig te krijgen en zo meer dan 500 films te kunnen presenteren. Zodra dat op orde is, zal adverteerder dit kenbaar maken via de website.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat: “Keuze uit meer dan 500 films”. Volgens klager klopt dit niet en zijn er maar 167 films te zien. Nu adverteerder dit niet heeft weersproken – het verweer kan worden beschouwd als een erkenning van de klacht dat er niet 500 films zijn te zien – gaat de Commissie ervan uit dat ten tijde van het indienen van de klacht geen 500 maar 167 films op Film1 waren te zien. Om die reden is onjuiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, die hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
 

De beslissing van de Commissie  

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken