a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2018/00819

Datum:

19-12-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een billboard waarop staat:

“UNLIMITED

Data + Bel + SMS

25€/mnd

Omdat het kan”

Hiernaast is een simkaart afgebeeld met daarop “4G”

Onder de afbeelding staat:

“Check tele2.nl”

Hiernaast staat in kleinere letters: “Per maand betaal je 25,- aan abonnementskosten. Bij Sim Only van Tele 2 worden geen aansluitkosten in rekening gebracht. Kijk voor de voorwaarden en Fair Use Policy op Tele2.nl”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager heeft een abonnement van Tele2 met onder andere “Unlimited Bel/SMS” voor €6,-. Volgens klager zijn er kosten in rekening gebracht voor het bellen vanuit Nederland naar Duitsland. Dit is volgens klager in strijd met de voorwaarden van zijn contract omdat klager een “Unlimited” abonnement heeft. Dit is misleidende reclame, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Volgens klager kan een klant met de “Unlimited” belbundel onbeperkt bellen binnen Nederland naar vaste- en mobiele Nederlandse nummers. Een klant kan ook, conform EU wetgeving, onbeperkt bellen naar vaste- en mobiele Nederlandse nummers wanneer hij zich in het “Roam-like-at-home gebied” (EU en enkele landen in Europa) bevindt. Voor het bellen vanuit Nederland naar het buitenland geldt nog steeds een “buiten bundel” tarief. Volgens adverteerder zou dit voor een gemiddelde consument bekend moeten zijn. Het is immers niet realistisch dat een klant voor €6,- per maand onbeperkt vanuit Nederland naar de hele wereld zou kunnen bellen.

Onderaan de abri staat “kijk voor de voorwaarden en fair use policy op tele2.nl”, deze voorwaarden zijn duidelijk over de inhoud van de bundel. Dat een abonnement de naam “Unlimited bellen” heeft betekent niet dat er geen enkele voorwaarden van toepassing zijn. Wanneer een klant een bestelling in de winkel of op de website plaatst dan wordt een klant hier mondeling, schriftelijk en elektronisch over geïnformeerd. Adverteerder heeft printscreens overgelegd van het plaatsen van een bestelling op de website, welke klager ook heeft doorlopen in de winkel toen hij zijn bestelling plaatste. De informatie over de geldigheid van de bundel in de EU wordt zichtbaar wanneer een klant met zijn cursor over het vraagteken beweegt en over de informatietekst. Dit is volgens adverteerder in overeenstemming met de richtsnoeren welke door de ACM aan mobiele providers zijn verstrekt. De klant wordt ook in de voorwaarden geïnformeerd in de “fair use policy”, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

Het betreft een billboard waarop staat “unlimited data + bel + sms”. De voorzitter begrijpt de klacht aldus dat klager de uiting zo heeft opgevat dat hij met zijn “Unlimited” abonnement (ook) onbeperkt kan bellen vanuit Nederland naar het buitenland.

Het woord “Unlimited” kan niet anders worden opgevat dan als onbeperkt en springt zodanig in het oog dat de gemiddelde consument zal verwachten dat hij onbeperkt data, belminuten en sms’jes kan verbruiken voor €25,- per maand. Dit blijkt in werkelijkheid niet het geval omdat bellen vanuit Nederland naar het buitenland buiten de bundel valt omdat hierop bijzondere Europese wetgeving van toepassing is waardoor de prijs hiervan hoger kan zijn. Dit betreft een beperking in het aanbod die niet zonder meer bekend bij het publiek kan worden verondersteld en die dus vermeld moet worden. Nu dit niet het geval is, is sprake van een omissie, als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken