a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2019/00332

Datum:

01-07-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanprijzing van een Vodafone “Start-L” telefoonabonnement op de website van Vodafone, meer specifiek op de subpagina vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/red6-start-l/2-jaar/true/. Daar staat (voor zover van belang voor de klacht): “Ben je al Ziggo klant?”

Achter deze tekst staan een omcirkeld vraagteken en een schuif, die weergeeft dat is gekozen voor de optie ‘ja’.

Daaronder staat: “€2,50 korting p/m op Start”, “Non-stop Dubbele data”, “Extra TV-pakket naar keuze” en “Veilig online pakket”.

 

De klacht

Klager is naar eigen zeggen klant bij Ziggo en Vodafone. Bij het afsluiten van het sim-only “Start-L” telefoonabonnement verwachtte hij dat hij daarom de extra’s, die op de pagina beschreven worden zou krijgen, te weten “€2,50 korting p/m op Start”, “Non-stop Dubbele data”, “Extra TV-pakket naar keuze” en “Veilig online pakket”. Dat bleek niet te kunnen. Klager ontvangt weliswaar digitale TV van Ziggo, maar om voor de extra’s in aanmerking te komen, moest hij (ook) een vast internetabonnement van Ziggo hebben. Dat wordt niet vermeld op de website, aldus klager. 

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder heeft ook een screenprint overgelegd van de bestreden uiting. Daarop is de vraag te zien: “Ben je al Ziggo Internet klant?”, en niet, zoals in de door klager overgelegde uiting: “Ben je al Ziggo klant?” Volgens adverteerder kan het zo zijn dat in een “testsituatie” het woord “Internet” weggelaten is.

Op het moment dat het omcirkelde vraagteken achter deze vraag wordt aangeklikt, verschijnt een pop-up met de volgende tekst (die al sinds november 2018 ongewijzigd is):

“Dit heb je nodig voor de gratis extra’s:

· Vast internet van Ziggo
· Een Vodafone abonnement

Heb je deze producten geactiveerd? Zodra je een Vodafone Start of Red abonnement aansluit op hetzelfde adres krijg je automatisch Dubbele data, een Extra TV-pakket naar keuze en een Veilig online pakket. Genieten van een Extra TV-pakket is alleen mogelijk in combinatie met interactieve digitale TV van Ziggo.
Bij een Start abonnement krijg je € 2,50 korting per maand. En bij Red abonnementen krijg je nog eens tot € 5 korting per maand!
Wat gebeurt er als ik geen Ziggo meer heb?
Zodra je geen Ziggo klant bent vervallen bovenstaande gratis extra’s.”

Vodafone vindt dat de voorwaarden om van de extra’s gebruik te kunnen maken duidelijk op de pagina worden vermeld.

 

Het oordeel van de Commissie

Of hetgeen klager heeft gezien op de website van adverteerder een testsituatie was, doet niet terzake. In de  door klager overgelegde uiting, staat duidelijk en zonder enige beperking: “Ben je al Ziggo klant?” De Commissie gaat daar dan ook vanuit.

Niet in geschil is dat niet iedere Ziggo klant van de extra’s gebruik kan maken; alleen klanten met een vast internetabonnement van Ziggo komen voor de extra’s in aanmerking. De gemiddelde consument zal bij de vraag “Ben je al Ziggo klant” niet  begrijpen dat wordt bedoeld  “Ben je al Ziggo internetklant” en evenmin dat de vraag “Ben je al Ziggoklant” in een testsituatie wordt gebruikt waarbij de vraag doelt op Ziggo-internet gebruik. Klanten die ‘alleen’ een digitaal TV-abonnement bij Ziggo hebben, zijn wel degelijk ‘klant’ van Ziggo en zij mogen dus verwachten dat het aanbod ook voor hen geldt. Nu dat niet zo is, is de reclame oneerlijk.

Deze oneerlijkheid wordt onvoldoende weggenomen door het omcirkelde vraagteken in de uiting. De gemiddelde consument zal na het beantwoorden van de vraag “Ben je al Ziggo klant?” (met als antwoordopties “ja” of “nee”) namelijk geen aanleiding zien om op het vraagteken te klikken voor een toelichting: je bent klant of je bent het niet. Men wordt er op deze manier onvoldoende duidelijk op attent gemaakt dat Ziggo een eigen en niet voor de hand liggende interpretatie geeft van het begrip “klant”, die consequenties heeft voor de vraag of men de “extra’s” bij een nieuw af te sluiten telefoonabonnement ontvangt.

Omdat in de uiting iets wordt aangeboden dat niet wordt waargemaakt, en de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken