a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00418

Datum:

29-07-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de uiting op de website van KPN (https://www.kpn.com/compleet/telfort-compleet.htm) die luidt:

“Telfort Compleet

Combineer jij Telfort met KPN op hetzelfde adres?

Dan krijg je iedere maand extra voordeel. Bijvoorbeeld dubbel zoveel data, 5 euro korting

of een gratis zenderpakket.”

 

De klacht

Klager heeft per e-mail een servicebericht ontvangen van Telfort. Daarin wordt meegedeeld dat Telfort en KPN samen verder gaan. In de e-mail is onder het kopje “Dit betekent het voor u” een link opgenomen naar de uiting “Telfort Compleet”. Hierin wordt volgens klager duidelijk meegedeeld dat bij het combineren van Telfort en KPN voordeel wordt gegeven op de abonnementen van beide providers. In de praktijk blijkt dat volgens klager niet het geval te zijn. Klager heeft twee Telfort-abonnementen en één KPN-abonnement op hetzelfde adres, maar het voordeel blijkt alleen op het KPN-abonnement te worden gegeven. Omdat niet duidelijk wordt omschreven dat het “extra voordeel” alleen voor het KPN-abonnement geldt, vindt klager de uiting misleidend.

 

Het verweer

KPN heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover nodig wordt op het verweer ingegaan in het hiernavolgende oordeel van de Commissie.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de bestreden uiting wordt het product ‘Telfort Compleet’ aangeprezen met “iedere maand extra voordeel” bij het combineren van “Telfort met KPN op hetzelfde adres”. Vast is komen te staan dat het extra voordeel alleen geldt voor de KPN-producten waarmee wordt gecombineerd, en niet voor de producten van Telfort. Centraal staat de vraag of deze beperking onvoldoende duidelijk uit de uiting blijkt en de uiting om die reden misleidend is.

2.

De bij de klacht overgelegde uiting staat op de website van KPN. Het is de Commissie gebleken dat de bestreden uiting het eerste gedeelte is van een webpagina waarop ‘Telfort Compleet’ wordt toegelicht. Op dezelfde pagina staat onder het subkopje “Deze Telfort Compleet voordelen kan je krijgen”: “De voordelen ontvang je altijd op je KPN product(en). Welke voordelen je krijgt, is afhankelijk van welke productcombinaties je maakt.” Vervolgens wordt bij elk van de mogelijke ‘voordelen’ – € 5,- korting, dubbel zoveel data of gratis zenderpakket – uitdrukkelijk vermeld: “op elk KPN Mobiel abonnement” of “bij Internet en TV van KPN”. De Commissie is van oordeel dat de consument op deze wijze voldoende duidelijk wordt geïnformeerd over het feit dat de voordelen die kunnen worden verkregen bij het combineren van Telfort met KPN op hetzelfde adres gelden voor de KPN-producten. De klacht kan daarom niet slagen.

3.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken