De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial, waarvan de tekst luidt:
“Hij wist het zeker. Hier stond vroeger de telefooncel waar hij altijd belde met het meisje dat later zijn vrouw werd. Hij mist die telefooncel. Hij wou dat die telefooncel er nog stond. Wij niet. Veranderen moet. Veranderen is goed. Incentro.”
Samenvatting van de klacht
In de reclame-uiting wordt de draak gestoken met een oude man. De reclame is misplaatst en vilein nu deze een beeld schetst van oude mensen “die nou eenmaal belachelijke verlangens hebben”. De reclame doet afbreuk aan het geluk en welbevinden van ouderen en mensen die een vorm van dementie hebben.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder legt in de reclame-uiting de nadruk op – volgens haar – de noodzaak van verandering. De wijze waarop zij dat doet, gaat de grens van het toelaatbare niet te buiten. Niet kan worden gezegd immers dat adverteerder ouderen belachelijk maakt of dat de reclame-uiting in andere opzichten kwetsend is voor ouderen. De voorzitter beslist daarom als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.