a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2019/00716

Datum:

04-02-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website vi.nl, zoals klager die op zijn mobiele telefoon heeft gezien. In de uiting staat:
“Kies jouw lidmaatschap

Hoe wil jij het voetbal volgen?

Weekblad + VI PRO              VI PRO

Hoeveel wil jij per maand uitgeven?

1,-                               6,-

1 maand                     12 maanden + gratis special

Doorgaan

Je hebt gekozen voor

Een maand VI PRO voor 1,-

Wat krijg ik? ”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager maakt bezwaar tegen de uiting, omdat volgens hem onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat het abonnementsgeld alleen de eerste maand € 1,- bedraagt, en daarna € 6,- per maand is. Hij vindt de tekst “Hoeveel wil jij per maand uitgeven?” in dat opzicht misleidend; er staat niet “Hoeveel wil jij de eerste maand uitgeven?” Daarnaast zijn de voorwaarden op de mobiele versie van de website volgens klager verborgen. Deze zitten onder de knop “Wat krijg ik”, wat volgens klager geen logische plek is omdat je verwacht dat je daar ziet wat je krijgt, en niet wat je verplichtingen zijn. Bij het klikken op de “Wat krijg ik”-button is volgens klager evenmin zichtbaar wat de voorwaarden zijn en wordt niet duidelijk gemaakt dat je hiervoor moet scrollen in die specifieke box. Daarnaast scrolt de box volgens hem niet in alle gevallen mee, omdat de achtergrond meebeweegt.

 

Het verweer

Klager heeft niet alle informatie op zijn mobiele telefoon kunnen lezen. Hij heeft kennelijk geen kennis kunnen nemen van de tekst die onder de 4 bullets onder “jouw voordelen” staat. Deze luidt: Na de gekozen periode loopt het abonnement automatisch door in het dan geldende tarief per maand en is maandelijks opzegbaar. Meer informatie over tarieven>”. Adverteerder heeft een screenshot overgelegd van het scherm waarin de betreffende tekst staat. Op de pagina is tevens vermeld dat door het klikken op de betreffende tekst een pagina met de tarieven wordt getoond. Ook van deze pagina heeft adverteerder een screenshot overgelegd. 

VI merkt op dat zij de tekst “Hoeveel wil jij per maand uitgeven” op de eerste pagina heeft vervangen door “Van welke aanbieding wil jij gebruik maken?”

 

Repliek

Klager benadrukt dat er geen zichtbare indicatie is dat het geopende tekstblok (en dus niet de hele pagina) scrollbaar is en dat er lager in het blok meer informatie staat. Als gebruiker en webdeveloper deelt hij mee dat het geen standaard gedrag is, dat elementen binnen pagina’s scrollbaar zijn.

 

Dupliek

Er kan wél gescrold worden, aldus adverteerder. Zij heeft twee screenshots overgelegd waaruit blijkt dat men ziet dat er gescrold kan worden als men zijn of haar vinger op het scherm plaatst.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting staat “Hoeveel wil jij per maand uitgeven?” met daaronder “1”. Naar het oordeel van de Commissie weet de gemiddelde consument op basis van deze tekst niet dat het abonnementsgeld na de eerste maand niet € 1,-, maar € 6,- zal bedragen. Dat wordt pas duidelijk voor hem/haar als op de button “Wat krijg ik” is geklikt en in de tekst op het scherm dat vervolgens verschijnt (onder het kopje “Jouw voordelen”), naar beneden wordt gescrold.

In het geval men deze tekst heeft bereikt (volgens klager is dit moeilijk vindbaar, volgens adverteerder niet), kan men lezen dat het abonnement automatisch doorloopt in het dan geldende tarief per maand en maandelijks opzegbaar is. Dat het dan geldende tarief per maand € 6,- bedraagt wordt duidelijk als op de button “Meer informatie over tarieven>” wordt geklikt.

Dat het abonnement niet automatisch stopt, maar doorloopt tegen het geldende tarief en wat de maandelijkse kosten voor het abonnement dan zijn, is essentiële informatie die direct zichtbaar dient te zijn, zeker wanneer eerst is gevraagd wat men per maand wil uitgeven en geantwoord is: €1,-. In de onderhavige uiting is geen sprake van het duidelijk verstrekken van deze essentiële informatie, alleen al omdat de gemiddelde consument de informatie over de kosten en het doorlopen van het abonnement niet zal verwachten onder de knop “Wat krijg ik?”. Onder deze knop zal men informatie over de voordelen van het abonnement verwachten, en niet over de verplichtingen die men aangaat. Ten overvloede merkt de Commissie op dat het gegeven dat adverteerder de tekst “Hoeveel wil jij per maand uitgeven?” heeft veranderd in “Van welke aanbieding wil jij gebruik maken?” voor wat betreft de duidelijkheid over het abonnementsgeld en de andere voorwaarden geen verschil maakt, nu deze essentiële informatie zich nog steeds op een onlogische plek bevindt, te weten de onder de knop “Wat krijg ik?”

Blijkens het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken