a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2022/00464

Datum:

07-11-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de aanprijzing van een “KPN Snelpakker” in een radiocommercial en op de website van adverteerder (www.kpn.com/aanbiedingen).

In de radiocommercial wordt gezegd:

“Hé, hou je vast, want er is weer een Snelpakker van KPN. Een tijdelijke topdeal die je echt niet wil missen. Als je nu een internet- en tv-abonnement afsluit, betaal je 12 maanden lang maar 35 euro. Ja, je hoort het goed: een heel jaar 35 euro per maand. Stap nu over naar internet en tv van KPN. Pak ‘em snel op kpn.com/snelpakkers. Snelpakkers van KPN.”

In de uiting op de website staat:

“SnelPakker” en “Internet & TV Nu 12 maanden 35,-/mnd” en “Nu 12 maanden Internet & TV voor 35,-/mnd als welkomstcadeau (…) Bij een nieuw 1-jarig Internet & TV abonnement”.

 

Samenvatting van de klacht

Klager is al klant voor internet en tv van KPN, maar zijn vaste contract liep in juni 2022 af. Toen klager contact opnam met de klantenservice van KPN om zijn contract te verlengen met 1 jaar en daarbij gebruik te maken van de aanbieding van 12 maanden voor 35 euro per maand, werd hem meegedeeld dat deze aanbieding alleen geldt voor nieuwe klanten. Klager vraagt zich af of “dit mag” of “in strijd is met de huidige regels”.

 

Het verweer

De geadverteerde korting ten opzichte van normale tarieven voor een abonnement met internet en tv is bedoeld als welkomstaanbod voor nieuwe abonnees en geldt niet voor bestaande klanten. Dit blijkt duidelijk uit de context van de reclames. In de uiting op de website wordt het aanbod een “welkomstcadeau” genoemd en is vermeld dat het moet gaan om een “nieuw 1-jarig Internet & TV abonnement”. In de radiocommercial blijkt uit de zinnen “Als je nu een internet- en tv-abonnement afsluit, betaal je 12 maanden lang maar 35 euro” en “Stap nu over naar internet en tv van KPN” dat het aanbod is bedoeld voor abonnees die overstappen van een andere aanbieder naar KPN en dus nog geen klant bij KPN zijn. Verder verwijst de commercial naar de website van KPN, waar ten tijde van de actie informatie over het aanbod was te vinden, inclusief de vermelding dat het aanbod een ‘welkomstcadeau’ betreft. De uitingen zijn daarom niet misleidend, aldus KPN. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor het aanbod zijn uit de context van de reclames op te maken.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de radiocommercial en de uiting op haar website prijst KPN als ‘Snelpakker’ een internet- en tv-abonnement van 1 jaar voor 35 euro per maand aan. Vast staat dat deze aanbieding alleen geldt voor nieuwe klanten die overstappen naar KPN en niet voor bestaande klanten. Ook is niet in geschil dat klager reeds een internet- en tv-abonnement bij KPN had dat hij ten tijde van de actie wilde verlengen, en dat hij als bestaande klant geen gebruik kon maken van het actieaanbod.

2) De voorzitter stelt voorop dat het KPN moet worden toegestaan om klanten te werven door reclame te maken voor een actie waarvan alleen nieuwe klanten gebruik kunnen maken en bestaande klanten niet. Een dergelijke handelwijze is onder aanbieders van internet- en televisieabonnementen ook niet ongebruikelijk.

3) Wel moet uit de reclame-uitingen waarin de actie wordt geadverteerd duidelijk blijken wie van het actieaanbod gebruik kan maken, teneinde te voorkomen dat de gemiddelde consument op dit punt op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is naar het oordeel van de voorzitter voldaan. In de radiocommercial blijkt uit (de combinatie van) de zinsneden “Als je nu een internet- en tv-abonnement afsluit, …” en “Stap nu over naar internet en tv van KPN” voldoende duidelijk dat het actieaanbod is bestemd voor nieuwe klanten van KPN die een internet- en tv-abonnement gaan afsluiten. Ook de uiting op de website verstrekt op dit punt voldoende duidelijkheid, nu daarin het actieaanbod wordt aangeduid als “welkomstcadeau”, dat naar zijn aard niet voor bestaande klanten is bestemd. Bovendien wordt expliciet vermeld dat het moet gaan om “een nieuw 1-jarig Internet & TV abonnement”. Aldus wordt in beide uitingen voldoende duidelijk gemaakt dat het actieaanbod niet geldt voor bestaande klanten van KPN. De klacht dat de uitingen “in strijd met de huidige regels” zijn, kan daarom niet slagen.

4) Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken