De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van KPN. In de commercial wordt het volgende gezegd: “Ga voor groots met de iPhone 15 nu met 249 euro korting bij KPN. Kies jouw favoriete toestel op het best geteste mobiele netwerk. Ook voor ondernemers.” Deze tekst is deels ook zichtbaar in de commercial. Aan het begin van de commercial staat onderaan in beeld de volgende tekst: “* Korting op basis van de adviesprijs. Meer informatie op kpn.com”.
Samenvatting van de klacht
In de commercial wordt gezegd “het best geteste netwerk”. Dat is een claim die adverteerder niet kan waarmaken en/of onderbouwen. De netwerken van adverteerder en andere aanbieders zijn niet getest door een onafhankelijke partij. De reclame-uiting is volgens klager dan ook onrechtmatig.
Samenvatting van het verweer
De formulering “het best geteste netwerk” verwijst naar de resultaten van een onafhankelijke mobiele netwerktest van Connect Magazine, een gerenommeerde bron op het gebied van telecommunicatie, uitgevoerd door benchmarkorganisatie Umlaut. In het onderzoek, dat jaarlijks plaatsvindt, worden prestaties van verschillende mobiele netwerken in Nederland getest op een uitgebreide en objectieve manier.
In de reclame-uiting wordt vermeld dat meer informatie te vinden is op de website van adverteerder. Op de website zijn de resultaten van het onderzoek toegankelijk gemaakt voor het publiek, inclusief een link naar het volledige onderzoeksrapport dat is gepubliceerd door Connect Magazine. Dat biedt consumenten de mogelijkheid om zelf de objectieve data te raadplegen die de formulering ondersteunen. Het rapport is meegestuurd bij het verweer.
De formulering “het best geteste netwerk” is gebaseerd op objectieve en onafhankelijke data, en er is voor gezorgd dat het onderzoek toegankelijk is voor consumenten die de juistheid van de uitspraak willen controleren.
Het oordeel van de voorzitter
1. Het is adverteerder in beginsel toegestaan om in reclame-uitingen te verwijzen naar in een test behaalde resultaten. Daarbij moet wel in de uiting duidelijk worden gemaakt om wat voor soort test(resultaat) het gaat en wanneer de test heeft plaatsgevonden, zodat de gemiddelde consument in staat wordt gesteld de genoemde bekroningen op waarde te schatten.
2. In de bestreden uiting wordt het netwerk van adverteerder aangeprezen als “het beste geteste mobiele netwerk”. Uit de uiting volgt niet op basis van welke test deze aanprijzing wordt gedaan noch wordt genoemd wie de test heeft uitgevoerd en wanneer die is uitgevoerd. Er wordt in de uiting slechts in algemene zin verwezen naar de homepage van de website van adverteerder. Naar het oordeel van de voorzitter heeft de adverteerder hiermee onvoldoende toegelicht waarom en in welk opzicht hij zijn netwerk als “best geteste mobiele netwerk” zou mogen aanprijzen.
3. Gelet op het voorgaande bevat de bestreden reclame-uiting onduidelijke informatie over de resultaten van de op het product verrichte tests in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4. Op grond van het vorenstaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.