a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00007

Datum:

19-02-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op www.kwik-fit/auto-onderhoud. Daarin staat onder het kopje “Auto-onderhoud voor alle automerken” onder meer:

“(….)

Tot en met 6 januari a.s. ontvang je 25% korting op een kleine of grote onderhoudsbeurt (..)

Soorten auto-onderhoud bij KwikFit

> Merkbeurt (incl. 1 jaar pechhulp)

Onderhoud zoals voorgeschreven door de autofabrikant. Helemaal afgestemd op jouw merk auto, autotype, bouwjaar en kilometerstand (…)

> Grote beurt (vanaf € 199)

Tijdens de grote beurt controleren we jouw auto op 95 belangrijke punten (…)

> Kleine beurt (vanaf € 83)

Je auto wordt op meer dan 20 belangrijke punten gecontroleerd (…).”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klagers Skoda Octavia moest een grote onderhoudsbeurt ondergaan. Toen dit volgens de garage €463,00 bleek te kosten, zocht klager een goedkoper alternatief, en vond dit bij KwikFit. Daar kostte de betreffende beurt aanvankelijk €245,00, maar vervolgens werd klager een “merkbeurt” aanbevolen, voor €325,00. Gelet op de in de uiting genoemde aanbieding van “25% korting” besloot klager een afspraak te maken.

Klager dacht vanwege de korting geen € 325,- maar € 243,75 te moeten betalen, maar dit bleek niet te kloppen. Hem werd meegedeeld dat de actie niet voor “merkbeurten” geldt. Klager voelt zich misleid.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

KwikFit biedt drie verschillende onderhoudsproducten aan: de Kleine beurt, de Grote beurt en de Merkbeurt.

De Kleine of de Grote beurt zijn standaard producten die voor alle automerken en types worden aangeboden. Hierbij worden standaard checklijsten langs gelopen en vaste onderdelen vervangen (bijvoorbeeld olie, filter of bougies).

De Merkbeurt is een product waarbij het benodigde onderhoud conform fabrieksspecificaties wordt vastgesteld op basis van kenteken, leeftijd, merk en kilometerstand van de auto. Uitgangspunt voor de Merkbeurt is dat al het voorgaande onderhoud op tijd en volgens de voorschriften is uitgevoerd.

In de onderhavige actie wordt korting aangeboden op de kleine en grote onderhoudsbeurt, en dat is naar de mening van adverteerder duidelijk vermeld.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager vindt de bestreden uiting misleidend, omdat de daarin genoemde korting van 25% niet bleek te gelden voor een merkbeurt. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

In de uiting wordt onder het kopje “Soorten auto-onderhoud bij KwikFit” onderscheid gemaakt tussen drie verschillende onderhoudsbeurten, namelijk “Merkbeurt”, “Grote Beurt” en “Kleine Beurt”. Over de actie “25% korting” staat in de uiting: “Tot en met 6 januari a.s. ontvang je 25% korting op een kleine of grote onderhoudsbeurt.” Hierdoor acht de Commissie het voor de gemiddelde consument duidelijk dat de actie tot twee van de drie onderhoudsbeurten beperkt is. Verder wordt in de uiting niet gesteld of gesuggereerd dat op de “Merkbeurt” ook 25% zou worden verleend.  

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken