De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van Mercedes-Benz waarin onder meer wordt gezegd: “Nederland het is 5 voor 12. De aarde warmt op, de poolkappen smelten, stormen worden heviger en ijsberen zoeken steeds vaker voedsel in de bewoonde wereld”. Vervolgens zegt een man: “Rustig beertje, rustig”. Hierna wordt men opgeroepen te ‘switchen’ naar 100% elektrisch rijden waarbij twee specifieke Smart modellen worden aangeprezen.
Samenvatting van de klacht
Adverteerder promoot elektrische auto’s door onjuiste beweringen over het klimaat te doen. De consument wordt hierdoor gehersenspoeld en moet “angstig worden van de global warming hoax”.
Het oordeel van de voorzitter
De radiocommercial legt op een onmiskenbaar overdreven wijze een verband tussen veranderingen van het klimaat en het rijden in een elektrische auto. Dat de commercial niet al te serieus genomen moet worden blijkt ook uit de man die blijkbaar een ijsbeer toespreekt die in de bewoonde wereld voedsel zoekt. Nu voldoende duidelijk is dat adverteerder op een overdreven en humoristische wijze de aandacht wil vestigen op elektrisch rijden met de in de radiocommercial bedoelde modellen, is van misleiding of het appelleren aan gevoelens van angst geen sprake en wordt geoordeeld als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.