De bestreden reclame-uiting
Het betreft een krantenadvertentie met de afbeelding van een e-bike op een podium en met als kop “Stella introduceert: WEEK VAN DE E-BIKE”. Hiernaast staan drie subkopjes “Vooruitstrevende technologieën”, “Nieuwe collectie e-bikes” en “Start van het fietsseizoen”, met onder elk subkopje een korte toelichting.
Verder staat in de advertentie, voor zover hier van belang:
“tot € 650,-1 KORTING”, met daaronder de mededeling:
“Deze actie is de volgende dagen geldig:
maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag
18 feb 19 feb 20 feb 21 feb 22 feb 23 feb”
De klacht
Het standpunt van klager, zoals verwoord in zijn klacht en nader toegelicht bij repliek, wordt als volgt samengevat.
Stella adverteert met ‘de week van de e-bike’ en wekt daarbij de indruk dat de actie ‘tot € 650,- korting’ alleen die week geldig is. Stella adverteert echter al jaren op deze manier met kortingsacties die een week geldig zijn. Er is geen sprake van een echte aanbieding, waardoor de uiting misleidend is, aldus klager.
Het verweer
Het standpunt van adverteerder, zoals weergegeven in het verweer en de dupliek, wordt als volgt samengevat.
Stella heeft nog niet eerder de ‘week van de e-bike’-campagne gevoerd. Klagers stelling dat er wekelijks een week van de e-bike is, klopt daarom niet. In de advertentie staat duidelijk wanneer de actie geldig is. Stella acht de klacht te onduidelijk om daarop verder inhoudelijk te kunnen reageren. Zij betreurt dat de actie bij klager niet in goede aarde is gevallen, maar ziet hierin geen aanleiding om de reclamecampagne aan te passen.
Het oordeel van de Commissie
Klager noemt de aanprijzing van de ‘week van de e-bike’ kortingsactie misleidend, omdat volgens hem deze actie niet afwijkt van de wekelijks door Stella geadverteerde kortingsacties.
Deze klacht kan niet slagen. Klagers stelling dat Stella regelmatig reclame maakt voor een ‘de week van de e-bike’- actie is door adverteerder gemotiveerd betwist. In de advertentie worden de duur van de actie en de te behalen korting duidelijk vermeld. Niet is gesteld of gebleken dat deze informatie onjuist is. Dat Stella regelmatig adverteert met aanbiedingen die wat betreft duur en hoogte van de korting wellicht vergelijkbaar zijn met de aanbiedingen die in de week van de e-bike geldig zijn, betekent niet dat de gemiddelde consument door de onderhavige advertentie op het verkeerde been wordt gezet en de uiting misleidend moet worden geacht.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.