a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00500

Datum:

03-09-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website sixt.nl/bmw-huren/, voor zover daar het huren van een BMW (waaronder een auto uit de BMW 1 serie, de BMW 2 serie en de BMW 2 serie Active Tourer) wordt aangeprezen.

Geheel bovenaan de pagina staat het logo van Sixt, daaronder het logo van BMW en de tekst:

“BMW- deze drie letters laten het hart van een sportieve rijders wereldwijd sneller kloppen. De auto’s van deze Beierse autofabrikant kenmerken zich door het sportieve design en een minstens net zo goede wegligging. Ondanks de succesvolle uitbreiding van dit merk wereldwijd -waaronder in de Verenigde Staten- blijft de kern van het bedrijf in München. Wilt u ook een BMW huren? Sixt maakt het voor u mogelijk. Wij hebben een uitgebreide keuze aan verschillende BMW modellen”. Daaronder kan men een button met de tekst “RESERVEER NU EEN BMW” aanklikken.

Vervolgens zijn onder elkaar verschillende BMW modellen afgebeeld, elk met de tekst: “Informatie over de [model]”en een button “PRIJS BEREKENEN”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de uiting misleidend omdat expliciet wordt geadverteerd met de tekst “BMW huren” terwijl je vervolgens bij het ophalen van de huurauto een ander merk krijgt, onder verwijzing naar de mededeling dat er andere, vergelijkbare auto’s geleverd kunnen worden uit dezelfde “vehicle group”.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens adverteerder is de pagina sixt.nl/bmw-huren/ een informatieve pagina. Op die pagina kan de consument niet direct een auto huren. Om daadwerkelijk een auto te huren moet op de button “prijs berekenen” worden geklikt. De consument komt dan op de pagina waar hij een auto kan huren met informatie over de te huren auto. Daar staat volgens adverteerder duidelijk vermeld dat het gaat om een categorie auto: “BMW 1 Series, MINI Clubman, Volvo V40, Audi A3 Sportback of gelijkwaardig (Personenauto | CLMR)”. Op die pagina moet men de huurdata en ophaallocatie invoeren. Daarna komt de consument op een overzichtspagina (https://www.sixt.nl/php/reservation/offerselect), waar hij extra opties kan kiezen. Linksboven in beeld staat dat het om een categorie auto gaat en dat sprake kan zijn van een vergelijkbaar model: “MINI Clubman, Volvo V40, Audi A3 Sportback of vergelijkbaar (Premium-Personenauto | CLMR)”. Onderaan die pagina staat: “Houd er a.u.b. rekening mee dat het bij de afbeelding en de voertuigspecificaties slechts om een voorbeeld van de voertuigcategorie gaat (vergissingen voorbehouden). Een reservering is alleen mogelijk voor een voertuigcategorie, niet voor een specifiek voertuig. Alle gegevens over afmetingen, gewichten, etc. zijn gebaseerd op de kleinste modellen van de categorie.”

Deze informatie staat opnieuw op de volgende pagina, waar de consument de bestuurdersgegevens moet invullen, en nogmaals in de bevestiging van de boeking. Adverteerder heeft van alle genoemde subpagina’s screenprints overgelegd.

De informatie dat sprake is van een voertuigcategorie wordt (dus) veelvuldig op verschillende plaatsen vermeld voordat de consument een beslissing neemt om de auto te huren, aldus adverteerder. Het is volgens adverteerder bovendien gebruikelijk in de industrie dat er een met het getoonde model vergelijkbare auto beschikbaar kan worden gesteld. Sixt doet haar best om een bepaalde auto beschikbaar te stellen. Als dit niet lukt wegens onverwachte drukte, is er een upgrade naar een hogere categorie. 

 

Het oordeel van de Commissie

Op de internetpagina sixt.nl/bmw-huren/ staan het BMW-logo, afbeeldingen van BMW’s (geen andere merken) en het tekstblok met de tekst: “BMW- deze drie letters laten het hart van een sportieve rijders wereldwijd sneller kloppen […] Wilt u ook een BMW huren? Sixt maakt het voor u mogelijk. Wij hebben een uitgebreide keuze aan verschillende BMW modellen”. Daaronder bevindt zich een button met de tekst: “reserveer nu een BMW.”

Op basis van de naam van de internetpagina, de afbeeldingen en de teksten daarop kan de consument niet anders dan verwachten dat hij of zij daadwerkelijk een BMW gaat huren. Dit blijkt in werkelijkheid niet het geval te zijn: er kan evengoed een MINI Clubman, Volvo V40, Audi A3 Sportback of een ander merk geleverd worden.

Om die reden is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat er, zoals adverteerder stelt, veelvuldig, op verschillende plaatsen vermeld wordt dat sprake is van het huren van een voertuigcategorie, maakt dit niet anders, alleen al omdat deze informatie in de bestreden uiting ontbreekt terwijl men daar al wel met reserveren en/of bestellen kan beginnen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken