a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00300

Datum:

11-08-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.kia.coml, voor zover daarop de “e-Niro MY19 Executive Line” werd aangeboden met de tekst:

“Uitvoeringen van de KIA E-niro Modeljaar 2019”
“ExecutiveLine Modeljaar 2019
Rijklaar excl. EV subsidie €45.500
Mogelijkheid tot EV Subsidie van €4.000”

 

Samenvatting van de klacht

Op de website van adverteerder wordt de mogelijkheid van EV-subsidie genoemd bij de MY19 ExecutiveLine uitvoeringen. Volgens klager is het echter onmogelijk om gebruik te maken van deze EV-subsidie. Er is één uitvoering van de auto beschikbaar welke rijklaar en exclusief EV-subsidie wordt aangeboden voor €45.500. Voor dit model is echter geen voorraad beschikbaar.

 

Samenvatting van het verweer

Op basis van de voorraad heeft adverteerder de website begin juli 2020 aangepast. De klacht van klager en de wijzigingen op de website hebben elkaar gekruist. Voorts heeft adverteerder bevestigd dat op het moment dat klager een auto heeft aangeschaft, er geen MY19 ExecutiveLine uitvoering meer beschikbaar was, waarop de EV-subsidie van €4.000 van toepassing is. Op 2 juli 2020 is dit ook aan klager gecommuniceerd. Het contact met klager en het aanpassen van de website hebben elkaar gekruist, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Klager heeft onweersproken gesteld dat de aangeboden uitvoering, waarop de EV-subsidie van toepassing zou zijn, niet meer beschikbaar was op het moment dat in verband met de aangeprezen auto op de website van adverteerder stond: “Mogelijkheid tot EV Subsidie van €4.000”. Op grond hiervan wekt de uiting de onjuiste suggestie dat het op dat moment nog mogelijk was de desbetreffende auto met subsidie te kopen. Adverteerder heeft nagelaten om de website tijdig aan te passen. Hierdoor gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen.  Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

2. Nu adverteerder de uiting heeft aangepast, zal de aanbeveling om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nodig.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken