a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00345

Datum:

08-09-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het gaat om het spotje, door klaagster gezien via Kijk app, betreffende ‘Skoda Zaterdaghulp Inhaalfeestjes’.

Na beelden van kinderen die zingen “Er was er een jarig hoera, hoera, dat kon je wel zien dat was hij/zij. Dat vonden wij allen zo jammer jaja” zegt de voice-over: “Afgelopen tijd zijn een hoop kinderfeestjes niet gevierd. Daarom komt Skoda met Zaterdaghulp Inhaalfeestjes. Boek gratis deze nieuwe Skoda Octavia (de genoemde auto verschijnt in beeld met daarbij een grote getekende pijl en de tekst “BOEK GRATIS”), in feestuitvoering (de auto wordt versierd), met chauffeur en compleet partypakket. Ga naar skoda.nl.” Op het eindscherm staat onder meer: “Boek gratis op skoda.nl.”

 

De klacht

Door de mededeling “Boek gratis deze Skoda” wordt de indruk gewekt dat er een ludieke actie is waarbij gratis een partyauto voor een kinderfeestje kan worden gereserveerd. Op de website van Skoda blijkt echter dat er geen sprake is van een gratis leenauto, maar dat je je moet aanmelden om kans te maken op de leenauto. Klaagster vindt dit misleidend.

 

Het verweer

Het standpunt van Skoda wordt als volgt samengevat.

Bij de inhaalfeestjes-campagne van Skoda is sprake van een winactie, waarbij de leukste inschrijvingen kans maken op een door Skoda georganiseerd gratis kinderfeestje dat door de lockdown niet heeft kunnen plaatsvinden op de echte verjaardag van het kind. In totaal worden er bij de winactie vier inhaalfeestjes vergeven. In het spotje wordt verwezen naar de website van Skoda. Op skoda.nl/zaterdag staan een korte beschrijving van de winactie en een aantal veelgestelde vragen, zoals “Hoe kan ik kans maken op het winnen van een inhaalfeestje?”, “Hoeveel inhaalfeestjes worden gegeven?”, “Wanneer ontvangt de winnaar bericht?” en “Waar kan ik alle actievoorwaarden teruglezen?” Hierdoor, alsmede door de actievoorwaarden en de informatie op de inschrijvingspagina, wordt de consument op zorgvuldige wijze geïnformeerd dat het gaat om een winactie. Er is daarom geen sprake van misleiding, aldus Skoda.

 

Het oordeel van de Commissie

In het bestreden filmpje betreffende ‘Skoda Zaterdaghulp Inhaalfeestjes’ wordt in woord en beeld enkele malen meegedeeld “boek gratis deze Skoda” en “boek gratis op skoda.nl”. Hierdoor wordt de stellige indruk gewekt dat de in het filmpje getoonde Skoda (in feestuitvoering) gratis kan worden gereserveerd op de website van Skoda. Eerst op deze website wordt duidelijk dat de auto niet gratis kan worden geboekt, maar dat sprake is van een winactie waarbij (vier) deelnemers kans maken op een gratis ‘inhaalfeestje’ met de Skoda in feestuitvoering.

Nu de geadverteerde actie anders in elkaar steekt dan in het spotje wordt gesuggereerd, gaat het spotje gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit te nemen over een transactie – het bezoek aan de website van Skoda – dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat de actie op de website wel wordt toegelicht, neemt het misleidende karakter van het bestreden spotje niet weg.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken