a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2020/00419/A

Datum:

16-11-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende uitingen van Stella: 
A. Een  krantenadvertentie, waarin onder meer staat:
“E-BIKE
OVERSTAP
DAGEN
“MINIMAAL
€ 750,-
INRUILKORTING1
Actie geldig t/m 22 augustus 2020
Ruil nu jouw fiets in en stap over op een prijswinnende Stella e-bike. Inclusief veel verbeterde functies, zoals:
Hydraulische schrijfremmen voor extra veilig remmen
Door Stella ontworpen en ontwikkeld frame voor een optimale zithouding
Semi-geïntegreerde accu
Daytime Running Light Technology voor extra veiligheid
Overtuig jezelf, maak snel een proefrit en profiteer van minimaal € 750,- inruilkorting!1
Download de gratis brochure op stella.nl.”                                                                                 
(…)
“1 Alleen geldig bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike met middenmotor. Prijzen en kortingen gelden gedurende looptijd van de actie. Niet i.c.m. andere lopende acties. Alleen geldig op adviesprijs. Bestellingen via NFP of BFN uitgezonderd. Prijswijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden. Vraag naar de voorwaarden. ‘Service, bezorging en garantie op locatie in Nederland, excl. Waddeneilanden.’ Bij voorraadmodellen gedurende looptijd van de actie.”

B. Een televisiecommercial met de volgende tekst in beeld:
“MINIMAAL
€ 750,-
INRUILKORTING
Inclusief service aan huis.”
De voice-over zegt: “Ruil nu jouw fiets in en ontvang minimaal € 750,00 inruilkorting bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike. Benieuwd? Download de gratis brochure op Stella.nl.”

De klacht

Het standpunt van klager, zoals weergeven in de klacht en de repliek, wordt als volgt samengevat.
De actie “minimaal € 750,-” klopt niet. Blijkbaar geldt dit alleen voor de duurdere fietsen die een middenmotor hebben met 8 of meer versnellingen. Dit staat nergens vermeld. De korting geldt dus niet voor een middenmotor met 3, 5 en 7 versnellingen wat prijstechnisch flink scheelt in prijs.

Het verweer

Het standpunt van Stella, zoals weergeven in het verweer en de dupliek, wordt als volgt samengevat. In de advertentie waar klager naar verwijst, staat hoe de actievoorwaarden zijn opgebouwd. De “1” achter de korting verwijst naar de voorwaarden die als volgt zijn omschreven: “Alleen geldig bij aanschaf van een nieuwe Stella e-bike met middenmotor. Prijzen en kortingen gelden gedurende looptijd van de actie. Niet i.c.m. andere lopende acties. Alleen geldig op adviesprijs. Bestellingen via NFP of BFN uitgezonderd. Prijswijzigingen, druk- en zetfouten voorbehouden.(..)” Het gaat hierbij dus om de middenmotor en niet om het aantal versnellingen.

Het oordeel van de voorzitter

1. Klager maakt bezwaar tegen de reclame-uitingen omdat deze volgens hem op onduidelijke wijze kenbaar maken dat er beperkende voorwaarden gelden voor de inruilactie van Stella en hoe deze voorwaarden luiden. Deze klacht slaagt. De voorzitter overweegt daartoe als volgt.
Ad A: krantenadvertentie.

2. In de eerste plaats valt de ‘1’,  die verwijst naar de onderin de advertentie staande voorwaarden, nauwelijks op als gevolg van de door de lettergrootte sterk de aandacht trekkende mededeling
“€ 750 INRUILKORTING” waardoor de ‘1’ achter deze woorden lijkt weg te vallen. Verder is de tekst onderin de advertentie waarnaar  ‘1’ verwijst onopvallend en nauwelijks leesbaar, omdat deze in zeer kleine letters is opgemaakt.

3. De (beperkende) voorwaarden betreffen essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het al dan niet gebruik maken van de inruilactie van Stella. Deze informatie moet daarom op een duidelijke wijze in de uiting worden opgenomen. Zoals hiervoor is overwogen, is daarvan in de advertentie geen sprake. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de advertentie misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Ad B: televisiecommercial.
4. Hetzelfde oordeel geldt voor de televisiecommercial, waarop in het verweer en de dupliek overigens in het geheel niet is ingegaan. In de televisiecommercial wordt met grote letters de tekst “MINIMAAL € 750,- INRUILKORTING” prominent in beeld gebracht terwijl de voorwaarden in zeer kleine en hierdoor moeilijk leesbare letters onderin beeld zijn weergegeven waardoor zij niet opvallen en vanaf een gebruikelijk te achten afstand tot het televisiescherm onleesbaar zijn.

5. Het voorgaande leidt tot het oordeel dat ook in de televisiecommercial op onvoldoende duidelijke wijze essentiële informatie over de inruilactie wordt verstrekt, waardoor de gemiddelde consument ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Deze uiting is daardoor misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De voorzitter acht beide reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt  adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken