a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2021/00063

Datum:

22-03-2021

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een TV commercial waarin wordt gezegd: “Toe aan een nieuwe auto? Denk dan eens aan ANWB Private Lease. Dan rij je in een nieuwe auto zonder onverwachte kosten. Eentje waarin wel alles past. En dat voor een vast bedrag per maand. Bekijk het totale aanbod op anwb.nl/privatelease. Is leasen iets voor jou? Je rijdt nu al in een sportieve Nissan Micra vanaf € 249,- per maand. Ook deze actie vind je op anwb.nl/privatelease.”

Het betreft tevens een radiocommercial waarin wordt gezegd: “Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van ANWB Private Lease. Een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Dus zonder onverwachte kosten voor onderhoud of reparaties. Iets voor jou? Je least al de sportieve Nissan Micra vanaf € 249,- per maand voor 5 jaar met 10.000 kilometer per jaar. Ga snel naar anwb.nl/privatelease want OP=OP.”
 

Samenvatting van de klacht

In de commercials is volgens klager sprake van misleiding, omdat daarin de indruk wordt gewekt dat men een auto bij de ANWB kan leasen, terwijl dit in werkelijkheid bij Leaseplan gebeurt.

 

Samenvatting van het verweer

ANWB is als mede-aanbieder gerechtigd te adverteren voor ANWB Private Lease. Het aangeboden product ziet niet alleen op de lease van een auto, maar ook op de daaraan gekoppelde autoverzekering en pechhulp. Dat zijn voordelen die ANWB kan bieden ten opzichte van andere aanbieders. Nu in de uitingen geen informatie wordt verstrekt over de partij die uiteindelijk de leaseovereenkomst sluit, is klagers stelling dat de commercials de indruk wekken dat ANWB zou optreden als leasemaatschappij volgens adverteerder onbegrijpelijk. ANWB wordt door een breed publiek ook niet geassocieerd met lease. Daarbij zijn de commercials bedoeld als een ‘teaser’ en niet om de consument volledig te informeren. Om die reden en vanwege de beperkte ruimte wordt er in beide commercials verwezen naar de website waar wel informatie wordt gegeven over Leaseplan, waaronder een model leaseovereenkomst met Leaseplan.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uitingen wordt uitdrukkelijk de naam ANWB vermeld, namelijk in de productnaam “ANWB Private Lease”, en er wordt naar de website van de ANWB verwezen. De reclame is ook onmiskenbaar van ANWB afkomstig. De gemiddelde consument zal hierdoor menen dat men een auto least bij (uitsluitend) ANWB, zodat dit de contractuele wederpartij wordt indien men kiest voor ANWB Private Lease. Uit de uitingen blijkt niet dat men in dat geval in feite een auto least bij Leaseplan, die mede-aanbieder is. Door het ontbreken van deze informatie worden onjuiste verwachtingen gewekt over de contractspartij, in dit geval tevens de partij die de leaseovereenkomst feitelijk uitvoert. Dat ANWB daarbij is betrokken, is niet gebleken. Dat ANWB zekere voordelen aan de consument verschaft, zoals zij heeft aangevoerd, maakt dit niet anders. Aldus is niet in de vereiste mate de essentiële informatie verschaft die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat er wordt verwezen naar de website van adverteerder, waar wel informatie is te vinden over Leaseplan, neemt naar het oordeel van de Commissie het misleidende karakter van de uitingen niet weg. De commercials zijn zelfstandige reclame-uitingen die niet misleidend mogen zijn. De uitingen bieden, anders dan adverteerder stelt, ook voldoende ruimte voor de informatie dat Leaseplan mede-aanbieder is.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken