a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00558

Datum:

16-08-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een billboard voor Optimel met onder meer de tekst: “Nieuw! Griekse yoghurt om te drinken”. Op de poster staat een groot formaat foto van een verpakking van “Optimel Griekse stijl”.

 

De klacht

De mededeling “Griekse yoghurt”: is misleidend. Griekse yoghurt komt uit Griekenland en heeft een speciale smaak en samenstelling waardoor het gezond is. Het aangeprezen product komt echter niet uit Griekenland. De gemiddelde consument denkt ten onrechte Griekse yoghurt te kopen, zodat de uiting misleidend is in de zin van artikel 7 Nederlandse Reclame Code. Op de verpakking staat het wel goed, namelijk dat het om yoghurt Griekse stijl gaat.

 

Het verweer

Adverteerder verwijst, kort samengevat, naar de foto van de verpakking die in de uiting is te zien en waarop staat dat het product “Griekse stijl” is, zodat van misleiding geen sprake is.

 

De reacties

Partijen handhaven, kort gezegd, hun standpunten.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de bestreden uiting staat onder meer: “Griekse yoghurt om te drinken”. Klager stelt dat sprake is van misleiding omdat het product niet uit Griekenland afkomstig is. Bij de beoordeling van de vraag of sprake is van misleidende reclame, dient echter van de totale uiting te worden uitgegaan en de context waarin bedoelde mededeling worden gedaan. Met inachtneming hiervan oordeelt de voorzitter als volgt.

2)  In de uiting wordt weliswaar over het product gezegd dat het “Griekse yoghurt” is, maar deze mededeling dient te worden bezien in combinatie met de informatie op de in de uiting groot en duidelijk afgebeelde verpakking van het product. Daarop staat voldoende opvallend dat het product “Griekse stijl” is. Dit nuanceert de mededeling “Griekse yoghurt” aldus, dat naar het oordeel van de voorzitter voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat adverteerder met de uiting niet bedoelt mee te delen dat haar product uit Griekenland afkomstig is, maar dat het product een kenmerkende stijl heeft die lijkt op Griekse yoghurt, dat wil zeggen lijkt op yoghurt zoals die in Griekenland wordt vervaardigd.

3)  Nu op grond van het voorgaande geen sprake is van misleiding over de geografische herkomst van het product, dient de klacht dient te worden afgewezen.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken