a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00741

Datum:

26-11-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de verpakking van 1 kilogram “Wijko Satésaus”. Daarop staat onder meer: 

   “GOED VOOR

 CA. 40 PORTIES

 VOORDEELPAK”. 

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Sinds november 2012 koopt klager regelmatig het product “Wijko Satésaus” van 1 kilogram (kg). Op 14 september 2018 schafte klager het product weer aan, en constateerde dat er sprake is van een nieuwe verpakking, met de vermelding “VOORDEELPAK”. In vergelijking met de “normale verpakking”, aldus klager, zijn de volgende aspecten hetzelfde: gewicht, aantal porties, verpakking, dosering, bereidingswijze, ingrediënten, “per portie bereid”, voedingswaarde per 100 gram en prijs. Beide verpakkingen verschillen wel qua productienummer.

Gelet op het bovenstaande vraagt klager zich af welk voordeel het VOORDEELPAK  oplevert. Hij acht de uiting in strijd met de waarheid en misleidend.     

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Klager maakt een vergelijking tussen het oude en nieuwe design van de Wijko Satésaus 1 kg verpakking. Het oude design werd “Familieverpakking” genoemd, het nieuwe wordt  “Voordeelverpakking” genoemd. De Wijko Satésaus 1 kg verpakking is altijd al een voordeelverpakking geweest, maar dit bleek niet voldoende uit de aanduiding “Familieverpakking”. Verder paste laatstgenoemde term niet meer bij het feit dat dit product steeds meer wordt gekocht voor feestjes en etentjes met vrienden.

Heinz betreurt het dat klager zich misleid voelt, maar van misleiding is geen sprake.

De verpakking is immers een voordeelverpakking ten opzichte van de andere verpakkingen van Wijko. Klager noemt de oude verpakking ten onrechte  de “normale verpakking”. De normale verpakkingen van Wijko betreffen de 250 gram en 540 gram geconcentreerde varianten.

Heinz geeft adviesprijzen, en het staat de retailer vrij om zelf de prijs te bepalen. Ter onderbouwing van haar standpunt verwijst Heinz naar de in het verweer opgenomen tabel voor de huidige prijzen van Wijko Satésaus van respectievelijk 1 kg, 540 gram en 250 gram bij drie grote supermarkten. Uit deze tabel volgt dat de Wijko Satésaus 1 kg verpakking per portie goedkoper is en derhalve een voordeelverpakking is ten opzichte van de normale Wijko verpakkingen.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager acht de verpakking van 1 kg Wijko Satésaus met de vermelding “VOORDEELPAK” misleidend, nu hij behalve het productienummer geen verschil heeft ontdekt tussen (het product in) deze verpakking, en (het product in) de eerdere verpakking van 1 kg, waarop niet stond “VOORDEELPAK”.

De Commissie begrijpt uit het verweer dat de vermelding “VOORDEELPAK” een nieuw design betreft ten opzichte van de eerdere verpakking van 1 kg Wijko Satésaus, en dat het begrip “VOORDEELPAK” niet ziet op een voordeel vergeleken bij de eerdere verpakking van 1 kg, maar op een voordeel vergeleken bij de verpakkingen van 540 gram en 250 gram. Door te verwijzen naar een tabel met de prijzen per kilo bij drie supermarkten, in geval van een verpakking van respectievelijk 1 kg, 540 gram en 250 gram, heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat de verpakking van 1 kg relatief voordeliger is ten opzichte van de verpakkingen van 540 gram en 250 gram. 

Verder ligt naar het oordeel van de Commissie in de enkele vermelding “VOORDEELPAK” niet de suggestie besloten dat de onderhavige nieuwe 1 kg verpakking een voordeel inhoudt ten opzichte van de daaraan voorafgaande 1 kg verpakking.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken