a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2018/00743

Datum:

12-11-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van Johnnie Walker Red Label whisky op de website van bol.com.

 

De klacht

Bol.com adverteert op haar website met sterk alcoholische drank en faciliteert het proces waarin deze drank kan worden besteld. Op grond van artikel 25 van de code (Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) 2014) moet op de website een agecheck actief zijn waarbij de bezoeker zijn geboortedatum ingeeft, aldus klager. Dat is bij de website van bol.com niet het geval. Klager kon sterke drank bestellen zonder ook maar ergens zijn geboortedatum te hoeven invullen. Klager legt ter onderbouwing screenshots over van het bestelproces van vier flessen Johnnie Walker whisky.

 

Het verweer

Bol.com heeft gemotiveerd gesteld dat van overtreding van artikel 25 RvA 2014 geen sprake is. Op het verweer wordt in het hiernavolgende oordeel van de voorzitter ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Beoordeeld moet worden of de uiting op de website van bol.com, waarin alcoholische drank wordt aangeboden, wegens het ontbreken van een agecheck in strijd is met artikel 25 RvA 2014.

2. Artikel 25 RvA luidt als volgt:

Bij websites waarvan de merknaam of handelsnaam van de alcoholhoudende drank deel uitmaakt van de domeinnaam, moet op de homepage of voorafgaand aan de eerste pagina van de website die bezocht wordt, aan de bezoekers van de website gevraagd worden, middels een agecheck, of zij 18 jaar of ouder zijn. De agecheck moet minimaal bestaan uit het invullen dan wel aanklikken van de geboortedatum van de bezoeker. Toegang tot de website (of subpagina indien de bezoeker daar rechtstreeks terechtkomt) mag alleen verschaft worden wanneer door de bezoeker wordt aangegeven dat deze op het moment van de agecheck meerderjarig is.

3. Uit het voorgaande blijkt dat een agecheck verplicht is bij websites waarvan de merknaam of handelsnaam van de alcoholhoudende drank deel uitmaakt van de domeinnaam. Dat is bij de bestreden uiting niet het geval. De domeinnaam bol.com bevat geen merk- of handelsnaam van alcoholhoudende drank. Daarom kan niet worden geoordeeld dat het achterwege laten van een agecheck de uiting in strijd doet zijn met artikel 25 RvA 2014.

4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken