a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00018

Datum:

24-01-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hem daarin een gratis dessert beloofd is, terwijl hij daar in werkelijkheid voor heeft moeten betalen. Klager heeft de kwestie bij adverteerder aangekaart, toen is hem verteld dat de actie verlopen was. Volgens klager was in de uiting geen einddatum te zien. Klager voelt zich misleid; als hij van tevoren had geweten dat hij voor de desserts moest betalen, had hij ze niet besteld.

 

Het verweer

Klager heeft zijn bestelling in juni 2018 geplaatst. De aanbieding was geldig tot 13 mei 2018. Het is mogelijk dat de banner nog niet was verwijderd op het moment dat klager zijn bestelling plaatste, maar het is volgens adverteerder onwaarschijnlijk dat klager de einddatum van de actie niet heeft kunnen zien. Adverteerder heeft ter onderbouwing (eveneens) een kopie van de banner overgelegd. Deze versie van de uiting is als bijlage aan deze beslissing gehecht. In deze versie van de banner staat onder de afbeelding (onder meer) “Until 13 May, max 2 desserts per order.” Adverteerder wijst erop  dat het screenshot dat klager heeft overgelegd niet de gehele banner omvat, maar slechts de bovenste helft.

Adverteerder betreurt het dat de banner in juni 2018 nog zichtbaar was en heeft een aantal maatregelen genomen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Zij heeft een ‘tracking tool’ ontwikkeld die wekelijks de advertenties controleert en oude acties verwijdert, zij heeft de managers op dit punt geïnstrueerd en een ‘product fix’ gemaakt dat menselijke fouten in de toekomst moet voorkomen.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de door klager overgelegde uiting is geen einddatum te zien. Klager is hierdoor naar eigen zeggen misleid: hij ging er vanuit dat de door hem bestelde desserts gratis waren. Adverteerder heeft hiertegen ingebracht dat klager niet de volledige banner heeft overgelegd, maar slechts het bovenste deel. In het onderste deel van de banner zou wél een einddatum van de actie te zien zijn geweest, namelijk 13 mei 2018 (“Until 13 May”).

De voorzitter kan niet met zekerheid vaststellen of de uiting inderdaad geen einddatum bevatte, of dat de tekst “Until 13 May” door klager niet is gezien of niet is overgelegd. Om die reden kan niet geoordeeld worden dat adverteerder in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) heeft gehandeld.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken