a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2019/00510

Datum:

24-09-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamefolder van Boni, voor zover deze de volgende tekst bevat:
“Huiswijn
literfles bijv. rood

PER STUK 3.69

BIJ 2 STUKS             PER STUK
10%                           

EXTRA                      3.32

KORTING”

Bovenaan de door klaagster overgelegde uiting staat:
“Hierdoor is de prijs per stuk gegarandeerd de allerlaagste!”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster vindt de uiting misleidend omdat er volgens haar geen sprake is van 10% “extra” korting. De korting is ‘gewoon’ 10%.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
De prijzen van Boni zijn lager dan die van andere supermarktformules. Boni heeft in haar verweer de volledige uiting overgelegd. De tekst naast de uiting luidt (in zijn geheel): “Bovenop onze scherpe prijs krijgt u 10% extra korting bij aanschaf van 2 stuks. Hierdoor is de prijs per stuk gegarandeerd de allerlaagste!” Volgens Boni is dat het eerste voordeel dat zij haar klanten biedt. Daarnaast biedt Boni een “extra” voordeel met de folderaanbiedingen. In de uiting staat duidelijk wat de prijs per stuk is en wat de prijs per 2 stuks is met 10% extra korting. Deze prijs is zo bij de kassa berekend.

 

Het oordeel van de Commissie

Niet ter discussie staat dat de vermelding van de prijs correct is: 2 flessen van de betreffende wijn kosten in de aanbieding € 6,64. De klacht spitst zich toe op de suggestie die volgens klaagster met het woord “extra” in deze context gewekt wordt.

In de uiting staat wat de prijs van de wijn per fles is: € 3,69.

Daaronder staat, in een groter lettertype, en in een tekstvak in de vorm van een pijl: “Nu bij 2 stuks 10% extra korting”. Daarnaast staat (eveneens in een groot lettertype): “per stuk € 3,32”. Het pijlvormige tekstvak wijst naar de tekst “per stuk € 3,32”. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de genoemde korting is verrekend in de prijs van € 3,32 per stuk. Hij of zij wordt door deze vermelding voor wat betreft de prijs niet op het verkeerde been gezet, omdat de aanbieding en de prijzen waarmee die gepaard gaat, duidelijk en op een in het oog springende wijze in de uiting vermeld worden.  

Het woord ‘extra’ in de uiting maakt dit niet anders. Door de wijze waarop het tekstvak met “Nu bij 2 stuks 10% extra korting” verwijst naar het direct daarnaast vermelde bedrag, in samenhang met de tekst “Bovenop onze scherpe prijs krijgt u 10% extra korting bij aanschaf van 2 stuks […]” ligt het niet voor de hand dat men het woordje ‘extra’ in deze uiting interpreteert als ‘een tweede 10% korting’ die over het aanbiedingsbedrag van € 3,32 berekend wordt, zoals klaagster kennelijk veronderstelt.  

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting niet misleidend en wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken