De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding in een reclamefolder van Vomar waarin drie verschillende verpakkingen “Segafredo Zanetti” zijn afgebeeld. Onder de afgebeelde verpakkingen staat:
“Segafredo Koffiebonen Casa, Crema of Intermezzo. Zak 1 kilo”.
Aan de rechterzijde van de uiting staat in een groot lettertype: “1 kilo 6.49 – 7.59 3.99”.
Samenvatting van de klacht
In de winkel bleek uit een klein briefje dat er een drukfout was en dat de actie een verpakking van 500 gram betrof. Volgens klager betreft het geen drukfout omdat er twee keer staat dat het een verpakking van 1 kilo betreft.
Samenvatting van het verweer
Er is bij de folderopmaak een fout gemaakt. Deze is tijdig ontdekt en in de winkel gecorrigeerd. De prijzen in de folder zijn altijd onder voorbehoud van zet- en drukfouten. De aanbiedingsprijs is ook niet aannemelijk, want veel te laag voor dit merk.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat de reclame-uiting een onjuiste combinatie van prijs en gewicht noemt. De prijs van € 3,99 gold niet per kilo maar per 500 gram. Dat neemt niet weg dat in de uiting twee keer wordt gezegd dat het de prijs voor “1 kilo” is. Dit gebeurt in de omschrijving van de aanbieding onderaan de uiting, alsook in een groot formaat lettertype direct boven de eveneens groot afgebeelde actieprijs. Daarbij trekt het genoemde gewicht sterk de aandacht. In een dergelijk geval zal de gemiddelde consument, ook indien deze op de hoogte is van het normale prijsniveau van het product, aannemen dat sprake is van een bijzondere kortingsactie waarbij meer korting wordt gegeven dan gebruikelijk. Om die reden zal hij er niet op bedacht zijn dat de uiting mogelijk een fout bevat. Dat in de uiting verpakkingen van 500 gram zijn afgebeeld, maakt eveneens onvoldoende duidelijk dat de uiting een fout bevat. De voorzitter acht daarom de vergissing onvoldoende kenbaar voor de consument. Dit impliceert dat de uiting misleidend is, immers geen juiste informatie bevat over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.