a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2021/00219

Datum:

08-06-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.blijbakkie.nl voor zover hierop staat:
“Herbruikbare Nespresso koffiecups
Aanbieding! Bespaar €40,-
€ 79,99 € 39,99 (..)
29 koffieliefhebbers hebben dit product vandaag gekocht.
Mega-Sale eindigt over… 11 uur 57 min 17 sec”

Samenvatting van de klacht

Op 26 april 2021 heeft klaagster gebruik gemaakt van de aanbieding van herbruikbare Nespresso koffiecups voor € 39,99,- vanwege de beperkte tijd dat de aanbieding beschikbaar was. Ook zouden op die dag 26 anderen het product gekocht hebben. Een dag later zag klaagster opnieuw dezelfde aanbieding die ook weer na een aantal uur zou aflopen en wederom hadden die dag 26 mensen het product gekocht. Klaagster voelt zich hierdoor misleid.

Samenvatting van het verweer

Adverteerder was niet op de hoogte dat haar wijze van reclame maken niet zou mogen, zoals klaagster in haar klacht heeft aangegeven. In reactie daarop schrijft adverteerder dat zij bezig is haar webshop aan te passen.

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een uiting die de indruk wekt dat sprake is van een tijdelijke aanbieding door de mededelingen ‘Aanbieding! Bespaar € 40,-‘ en “Mega-Sale eindigt over… 11 uur 57 min 17 sec” in combinatie met de weergave van een zandloper. De gemiddelde consument zal op grond van het voorgaande de boodschap van de uiting zo opvatten dat hij binnen een beperkte periode van de aanbieding gebruik kan maken. In werkelijkheid is er geen sprake van een in tijd beperkte aanbieding. Uit de correspondentie met adverteerder die klaagster bij haar klacht heeft gevoegd, blijkt immers dat het valt onder de verkoopstrategie van adverteerder en in feite sprake is van een doorlopend aanbod.

2)  Nu de uiting een wezenlijk andere indruk wekt, is deze misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De voorzitter neemt tot slot nota van de mededeling van adverteerder dat zij niet ervan op de hoogte is dat haar wijze van reclame maken niet zou mogen en dat zij bezig is haar webshop aan te passen, maar acht deze toezegging onvoldoende concreet om daarmee rekening te houden. De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken