a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2022/00271

Datum:

04-07-2022

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een weekaanbieding op de website van adverteerder (www.Jumbo.nl) voor Limoncello Di Capri of Molinari Sambuca van een fles van 500- 700 ml voor € 10.99.

Samenvatting van de klacht

Op de website van adverteerder heeft klaagster gezocht naar de weekaanbieding en toen kwam deze actie langs. Op dinsdag 10 mei 2022 is klaagster naar de slijterij van de Jumbo in Tilburg gegaan om 700 ml limoncello of sambuca te kopen. Helaas stonden in de winkel alleen 500 ml flessen. Toen klaagster aan een winkelmedewerker vroeg waar zij de 700 cl flessen kon vinden, werd medegedeeld dat deze niet in dit filiaal verkocht werden en waarschijnlijk nergens in Tilburg. Omdat er blijkbaar regionale prijsverschillen bestaan binnen de filialen van adverteerder, is medegedeeld dat de 700 ml flessen misschien wel in Groningen verkocht worden.
Klaagster heeft hierover op 10 mei 2022 een klacht ingediend en een ontvangstbevestiging gekregen en daarna niets meer vernomen. Ook niet nadat zij een reminder had gestuurd. De reclame-uiting is misleidend.

Samenvatting van het verweer

Na onderzoek heeft adverteerder moeten vaststellen dat gedurende de periode waarin de reclame-uiting geldig was, de producten uitsluitend in de hoeveelheid van 500 ml te verkrijgen waren. De reden dat er in de uiting ook een fles van 700 ml stond vermeld, is dat het eerder de bedoeling was in plaats van de fles sambuca een fles vodka aan te bieden van 700 ml. Vandaar de vermelding van 500 ml respectievelijk 700 ml voor één prijs. De fles vodka is echter op het laatste moment vervangen door een fles sambuca van 500 ml, waarbij de hoeveelheid van het tweede product per abuis niet is aangepast.
Adverteerder erkent dat gedurende de looptijd de producten in de weekaanbieding niet verkrijgbaar waren in een hoeveelheid van 700 ml. En zij betreurt dat de contacten tussen klaagster en de klantenservice niet hebben geleid tot een voortvarende en bevredigende afwikkeling van de klacht. Inmiddels is de aanbieding afgelopen en wordt de uiting ook niet meer getoond.

Het oordeel van de voorzitter

Ten aanzien van de aanbieding een fles limoncello of sambuca is geadverteerd met twee hoeveelheden, namelijk een fles van 500 en één van 700 ml, terwijl in werkelijkheid deze producten tijdens de aanbieding alleen verkrijgbaar waren in flessen van 500 ml. Dit maakt dat er sprake is van onjuiste informatie over de hoeveelheid van het product. Nu de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de bestreden uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter heeft kennisgenomen van de mededeling van adverteerder dat het hier ging om een fout en dat dit inmiddels is aangepast. Gelet hierop zal de voorzitter een aanbeveling voor zover nog nodig doen.
De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken