a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00863

Datum:

28-10-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de bij het Startersmagazine 2010/2011 gevoegde flyer van adverteerder met een afbeelding van enkele visitekaartjes en daarbij “€ 5”.

Op de flyer staat de volgende tekst:

“500 Premium Visitekaartjes voor € 5,-

  Dat is maar 1 cent per kaartje!

 Jij hebt je bedrijf opgericht.

 Wij helpen je om het verder te laten groeien.

•         Kies uit meer dan 1000 stijlvolle ontwerpen

•         Mogelijkheid om eigen foto of logo te gebruiken

•         Opties voor o.a. extra stevig papier, glansafwerking en gerecycled papier

•         Gemakkelijk te maken, snel in huis

 

Deze aanbieding geldt alleen op: www.Vistaprint.nl/starter1”.

 

De klacht

 

In de uiting worden 500 visitekaartjes voor € 5 aangeboden die al dan niet van een eigen logo of afbeelding zijn voorzien. Ook op de landingspagina waarnaar in de uiting wordt verwezen, wordt gesuggereerd dat de geadverteerde prijs van € 5 inclusief eigen foto of logo is. Verderop in het bestelproces blijkt dit niet het geval te zijn.

 

Het verweer

 

Het aanbod van 500 visitekaartjes voor € 5 heeft betrekking op het standaardproduct waarbij kan worden gekozen uit de bij de eerste bullet point genoemde meer dan 1000 ontwerpen. Uit de tweede en derde bullet point op de flyer kan uit de woorden “mogelijkheid” en “opties” worden afgeleid dat er aanvullende mogelijkheden zijn om de visitekaartjes naar eigen wens te laten (be)drukken. Voor deze aanvullende opties, waardoor de productiekosten worden verhoogd, worden naast de standaardkosten aanvullende kosten in rekening gebracht. Van een aanbod waarbij de aanvullende mogelijkheden zijn inbegrepen is in de flyer geen sprake. Dit wordt benadrukt door het ontbreken van termen als “inclusief” of “inbegrepen”.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gebleken is, dat via de in de flyer genoemde landingspagina 500 visitekaartjes voor

€ 5 kunnen worden besteld mits wordt gekozen voor een van de bij het eerste bullet point vermelde “meer dan 1000 ontwerpen”, en dat aanvullende kosten zijn verbonden aan het gebruik van een eigen foto of logo en/of de bij het derde bullet point genoemde opties.

 

Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de flyer onvoldoende duidelijk dat de “mogelijkheid om eigen foto of logo te gebruiken” niet is inbegrepen in het aanbod van “500 visitekaartjes voor € 5”. De geadverteerde prijs van € 5 staat groot afgedrukt bij een drietal visitekaartjes die alle een eigen foto of logo bevatten. Doordat voorts niet aanstonds valt in te zien dat het gebruik van een eigen foto of logo tot een substantiële kostenverhoging leidt, zal de gemiddelde consument menen dat de in de uiting genoemde mogelijkheid om een eigen foto of loge te gebruiken in de prijs is inbegrepen.

 

Aldus gaat de flyer naar het oordeel van de Commissie gepaard met voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie ten aanzien van de wijze waarop de prijs van het product wordt berekend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument bovendien door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken