a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2015/00652

Datum:

06-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een als bijlage bij het tijdschrift De Kampioen gevoegde flyer met als kop:

“Oud wijnmaker van Mouton-Rothschild pakt uit

 met een Feestpakket La Jasse t.w.v. € 275,- voor slechts € 49,95!”

 

In de uiting is een fles van de betreffende wijn afgebeeld met daarbij de mededeling:

“Pakket t.w.v. € 275 Nu voor € 49,95”.

 

In de uiting staat verder onder meer:

“Nu voor slechts € 49,95 per pakket

 GRATIS thuisbezorgd!”

en

“U krijgt:

5 flessen 2013 Domaine de la Jasse ‘Vieilles Vignes’

1 Magnum fles 2013 Dom. de la Jasse ‘Vieilles Vignes’

GRATIS Luxury Hotel Cadeau Voucher t.w.v. € 185,-*

GRATIS een La Jasse kelnersmes

GRATIS thuisbezorgd”

 

De asterisk verwijst naar de volgende mededeling: “Voor voorwaarden zie: www.wijnbeurs.nl/kampioen”.

 

De klacht

 

Primair maakt STIVA bezwaar tegen de uiting omdat zij de mededelingen “Oud wijnmaker van Mouton-Rothschild pakt uit met een Feestpakket La Jasse t.w.v. € 275,- voor slechts

€ 49,95!” en “Pakket t.w.v. € 275 Nu voor € 49,95” in strijd acht met artikel 20 lid 1 juncto lid 2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).

In de tekst betreffende de bestanddelen van het pakket wordt wel via een asterisk verwezen naar de voorwaarden, uit welke voorwaarden blijkt dat de gratis hotelvoucher pas geldt als tweede voucher nadat de eerste voucher voor het reguliere tarief van € 185,- is gekocht. Maar door zo nadrukkelijk de korting mee te delen, wordt de hoogte dan wel het percentage van de korting een belangrijk deel van de aanprijzing. Nu die korting meer dan 80% lijkt te bedragen, is dit een overtreding van artikel 20 lid 1 juncto lid 2 RVA.

 

Een eventueel verweer dat de korting feitelijk veel lager is, omdat het premium (tweede voucher gratis) pas geëffectueerd kan worden nadat de consument de eerste voucher ter waarde van € 185,- heeft aangeschaft, geeft voeding aan de secundaire klacht dat de uiting misleidend is ten aanzien van de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel (artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC)). Immers, voor de totale transactie moet niet € 49,95 worden betaald, maar € 185,- meer, dus € 234,95.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt in de uiting niet te pretenderen dat het gaat om een van/voor-prijs en daarmee een korting voor de klant. Meegedeeld wordt wat de waarde van het pakket is. Uit de opsomming van de onderdelen van het pakket blijkt dat de waarde van de voucher

€ 185,- is. Via een asterisk wordt duidelijk gemaakt dat er voorwaarden aan de voucher verbonden zijn en dat de voorwaarden te vinden zijn op adverteerders website, op dezelfde pagina waar het product gekocht kan worden. Hierin staat onder meer: “U betaalt 1 arrangement en de 2e persoon gaat tegen inlevering van de LuxuryHotelCadeauVoucher gratis mee”. Voorts benadrukt adverteerder dat de cadeauvoucher door een derde partij op de markt wordt gebracht, en adverteerder op geen enkele wijze betrokken is bij de samenstelling en de voorwaarden van deze voucher.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van STIVA wordt als volgt – kort samengevat – nader toegelicht.

De kern van de klacht betreft de duidelijke suggestie in de uiting dat wijn wordt aangeboden voor (veel) minder dan de helft van de gewone prijs. Deze korting vormt het ‘selling point’. Daarmee is de uiting in strijd met (in ieder geval de geest van) artikel 20 RVA. De materiële waarde zit in het aanbod van de wijn, de hotelvoucher wordt er als gratis premium bijgevoegd. Dat de voucher door een derde partij op de markt wordt gebracht doet overigens niet ter zake, aldus klager. De uiting waarin de voucher wordt genoemd is immers afkomstig van Wijnbeurs.

 

Het oordeel van de Commissie

 

STIVA maakt in de eerste plaats op grond van artikel 20 RVA bezwaar tegen de reclame-uiting waarin het “Feestpakket La Jasse t.w.v. € 275,- voor slechts € 49,95” wordt aangeboden. Deze klacht treft doel. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de uiting duidelijk de indruk gewekt dat men nu € 49,95 in plaats van het gebruikelijke bedrag van € 275,- betaalt voor “5 flessen 2013 Domaine de la Jasse ‘Vieilles Vignes” en 1 Magnum fles 2013 Dom. de la Jasse ‘Vieilles Vignes’, waarbij men, omdat het een “feestpakket” betreft, gratis – – hetgeen betekent “zonder extra kosten” – een hotelvoucher en een kelnersmes ontvangt en het pakket gratis wordt thuisbezorgd. Aldus ontstaat de stellige indruk dat sprake is van reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche aan particulieren wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs. Dat daarbij gratis nog het een en ander wordt toegevoegd maakt het voorgaande niet anders. Daardoor is de reclame-uiting niet in overeenstemming met de bedoeling van artikel 20 lid 1 RVA. Nu krachtens artikel 16 NRC de Nederlandse Reclame Code niet alleen dient te worden toegepast naar de letter maar ook naar de geest, heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie met de uiting het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA overtreden.

 

Nu de uiting reeds op grond van het voorgaande niet toelaatbaar wordt geacht, komt de Commissie niet meer toe aan de secundaire klacht dat sprake is van misleidende reclame.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken