a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2015/00889

Datum:

23-09-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van “Het ultieme verwenpakket” op adverteerders website www.wijnvoordeel.nl.

Naast de afbeelding van zes flessen wijn en andere artikelen die (kennelijk) deel uitmaken van ‘het ultieme verwenpakket’ staat:

 “Normaal € 189,00                Uw voordeel

        € 49,99                               74%”

Onder de afbeelding staat onder meer:

“(…) Met dit verwenpakket haalt u de drie heerlijke sprankelende Goldish wijnen in huis en kunt u daarnaast genieten van een mooie selectie mediterrane specialiteiten van het immens populaire wijnhuis Casa Safra. Als cadeau hebben wij het boek (..) ‘Het festijn van kaas & wijn’ toegevoegd en om u helemaal in de watten te leggen, hebben we er ook nog een Deluxebox fotoboekvoucher bij gedaan ter waarde van € 83,-.”

 

De klacht

In de uiting staat “Het ultieme verwenpakket! Normaal € 189,00 nu € 49,99. Uw voordeel 74%”. STIVA vindt dat dit in strijd is met artikel 20 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). Er wordt meegedeeld dat de korting meer dan 50% bedraagt, namelijk 74%.

STIVA verwijst naar de uitspraak van de Commissie van 6 juli 2015 (dossier 2015/00652) waarin de klacht van STIVA betreffende een soortgelijke reclame-uiting is toegewezen en de toenmalige adverteerder (die evenals de huidige adverteerder onderdeel is van de Baarsma Groep) is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Het verweer

Het aangeboden pakket bestaat uit meer artikelen, waaronder een waardebon van € 83,- zoals blijkt uit de tekst en de afbeelding in de uiting. Hierdoor is duidelijk dat de korting op wijn minder is dan 50%. Adverteerder meent dat er “niets mis is met deze advertentie”.

 

Het oordeel van de Commissie

Krachtens artikel 20 lid 1 RVA is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche aan particulieren wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank niet toegestaan. Adverteerder stelt dat de bestreden reclame-uiting, waarin “het ultieme verwenpakket” met een voordeel van 74% wordt aangeboden van “normaal € 189,00” voor € 49,99, niet met artikel 20 lid 1 RVA in strijd is, omdat duidelijk is dat het pakket uit meer artikelen bestaat en dat de korting op de aangeboden wijn minder dan 50% bedraagt.

Dit verweer kan niet slagen. Naar het oordeel van de Commissie wekt de uiting bij de gemiddelde consument de indruk dat men nu € 49,99 in plaats van “normaal € 189,00” betaalt voor “de drie sprankelende Goldish wijnen” en “een mooie selectie mediterrane specialiteiten van het immens populaire wijnhuis Casa Safra” waarbij adverteerder, kennelijk omdat het “het ultieme verwenpakket” betreft, “als cadeau” – dus extra, zonder kosten – een boek heeft “toegevoegd” en er “ook nog een Deluxebox fotoboekvoucher bij [heeft] gedaan ter waarde van € 83,-”.

Aldus ontstaat de stellige indruk dat sprake is van reclame waarbij alcoholhoudende drank wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs. Dat daarbij “als cadeau” nog het een en ander wordt toegevoegd en het aangeboden pakket ook andere producten dan wijn bevat, maakt het voorgaande niet anders. Daardoor is de reclame-uiting niet in overeenstemming met de bedoeling van artikel 20 lid 1 RVA. Nu krachtens artikel 16 NRC de Nederlandse Reclame Code niet alleen dient te worden toegepast naar de letter maar ook naar de geest, heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie met de uiting het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA overtreden.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken