a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2015/00890

Datum:

23-09-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van een “ANWB Zomerwijnpakket” op adverteerders website www.wijnvoordeel.nl.

Naast de afbeelding van zes flessen wijn, waarbij drie vouchers liggen met op elk het bedrag van € 300,- vermeld, staat: 

“Normaal € 954,89                 Uw voordeel

              € 29,99                           97%”.

Onder de afbeelding staat onder meer:

“Super zomer wijnpakket met ruim € 900 voordeel!

Dit is werkelijk ongelooflijk! Zes heerlijke zomerse wijnen met een korting waar u ‘U’ tegen zegt! In dit fantastische pakket vindt u onder andere een meervoudig bekroonde Spaanse topwijn, een tintelfrisse rosé bubbel en een imposante, fruitige Italiaanse rode wijn! (…)

Als klap op de vuurpijl krijgt u bij dit pakket ook nog eens drie waarde cheques van Deluxebox City t.w.v. maar liefst € 900,- cadeau! (…) Totale waarde € 954,89 nu € 29,99 + gratis thuisbezorgd!”

 

De klacht

In de uiting staat “ANWB Zomerwijnpakket. Normaal € 954,89 nu € 29,99. Uw voordeel 97%” en “Super zomer wijnpakket met ruim € 900 voordeel!” en “Totale waarde € 954,89 nu € 29,99 + gratis thuisbezorgd”. STIVA vindt dat dit in strijd is met artikel 20 lid 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). Er wordt meegedeeld dat de korting meer dan 50% bedraagt, namelijk 97%.

STIVA verwijst naar de uitspraak van de Commissie van 6 juli 2015 (dossier 2015/00652) waarin de klacht van STIVA betreffende een soortgelijke reclame-uiting is toegewezen en de toenmalige adverteerder (die evenals de huidige adverteerder onderdeel is van de Baarsma Groep) is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Het verweer

In de uiting zijn wijn en andere producten gecombineerd tot één pakket zoals blijkt uit de tekst en de afbeelding in de uiting. Hierdoor is duidelijk dat de korting op de wijn minder is dan 50%. Adverteerder meent dat er “niets mis [is] met deze advertentie”.

 

Het oordeel van de Commissie

Krachtens artikel 20 lid 1 RVA is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche aan particulieren wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank niet toegestaan. Adverteerder stelt dat de bestreden reclame-uiting, waarin een “ANWB Zomerwijnpakket” met een voordeel van 97% wordt aangeboden van “normaal € 954,89” voor € 29,99, niet met artikel 20 lid 1 RVA in strijd is, omdat duidelijk is dat het pakket een combinatie van wijn en andere producten bevat en dat de korting op de aangeboden wijn minder dan 50% bedraagt.

Dit verweer kan niet slagen. Naar het oordeel van de Commissie wekt de uiting bij de gemiddelde consument duidelijk de indruk dat sprake is van een aanbieding van een pakket wijnen waarvoor men nu € 29,99 in plaats van “normaal € 954,89” betaalt. De aanbieding betreft immers het “ANWB Zomerwijnpakket”, waarvan in de uiting wordt gezegd dat het een “Super zomer wijnpakket met ruim € 900 voordeel!” betreft en “Zes heerlijke zomerse wijnen met een korting waar u ‘U’ tegen zegt”. Aldus ontstaat de stellige indruk dat sprake is van reclame waarbij alcoholhoudende drank wordt aangeboden tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van die drank. Dat men bij het wijnpakket drie waardecheques “cadeau” krijgt, neemt de indruk dat de wijn met hoge korting wordt aangeboden niet weg. Daardoor is de reclame-uiting niet in overeenstemming met de bedoeling van artikel 20 lid 1 RVA. Nu krachtens artikel 16 NRC de Nederlandse Reclame Code niet alleen dient te worden toegepast naar de letter maar ook naar de geest, heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie met de uiting het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA overtreden.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 20 lid 1 RVA. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken