a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2016/00181

Datum:

21-03-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in de Kampioen van 16 februari 2016. Daarin staat onder het kopje “TOPWIJNEN VOOR EN SENSATIONELE PRIJS” onder meer:

Nu inclusief € 250,- aan gratis sieraden*

Bent u op zoek naar een heerlijke wijn voor een voordelige prijs? Zoek dan niet langer. (……) ook nu hebben wij een sensationele aanbieding voor u!

 

Wij selecteerden voor u uit het zonnige Spanje twee schitterende wijnen gemaakt van de populairste druiven ter wereld: Merlot & Chardonnay”.

Hieronder zijn twee verschillende flessen wijn afgebeeld met daarbij de vermelding:

“50%

 korting”.

Rechts van de afbeelding worden beide wijnen nader omschreven, waaronder de “Pluvium Premium selection Bobal-Cabernet Sauvignon 2014”. Hierover is onder meer vermeld:

“Normaal € 45,-

Nu 6 flessen voor slechts € 25,-”.

Ook bij de andere wijn, de “Casaletto Vino BIanco 2015” is vermeld:

“Normaal € 45,-

Nu 6 flessen voor slechts € 25,-”.

 

Onder de omschrijving van de wijnen staat een kader waarin onder de aanhef “€ 250,- aan gratis sieraden + gratis levering” onder meer staat:

“*Twijfelt u nog? Dan hebben wij nog een extra voordeeltje voor u. Wij bezorgen uw bestelling aan huis en bij elke bestelling ontvangt u een Deluxebox Diamonds voucher waarmee u naar eigen keuze online voor € 250 aan sieraden kunt uitzoeken”.

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

De uiting is in strijd met artikel 20 lid 2 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). De waarde van een aangeboden premium mag immers niet meer zijn dan de helft van de totale waarde van het gekochte product inclusief het aangeschafte premium. 

STIVA heeft op basis van de RVA verschillende klachten ingediend bij de Stichting Reclame Code over reclame van “Baarsma Groep”. In het klachtenformulier heeft STIVA als “adverteerder” vermeld: “Wijnvoordeel (Baarsma Groep)”. De Commissie heeft STIVA in alle gevallen in het gelijk gesteld en adverteerder aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Aan deze aanbevelingen wordt geen gehoor gegeven.   

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de uiting wordt wijn aangeboden met een korting van 45% en een leuke voucher. Van strijd met artikel 20 lid 2 RVA is geen sprake, omdat er geen sprake is van een premium als bedoeld in de RVA. Een premium is:

“een cadeau artikel voorzien van de merknaam en/of het beeldmerk van een alcoholhoudende drank dat de consument ontvangt bij aankoop van alcoholhoudende drank in het retail- of horecakanaal of dat hij ontvangt in het kader van een horecapromotie”.

In dit geval ontvangt de klant een voucher om sieraden te bestellen. Dit artikel is niet voorzien van de merknaam of het beeldmerk van een alcoholhoudende drank. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Artikel 20 lid 2 RVA luidt:

“De waarde van een aangeboden premium mag niet meer zijn dan de helft van de totale waarde van het gekochte product inclusief het aangeschafte premium”.  

Een premium is in de RVA gedefinieerd als:

“een cadeau artikel voorzien van de merknaam en/of het beeldmerk van een alcoholhoudende drank dat de consument ontvangt bij aankoop van alcoholhoudende drank in het retail- of horecakanaal of dat hij ontvangt in het kader van een horecapromotie”.

Adverteerder heeft weersproken en verder is niet op andere wijze komen vast te staan dat in de onderhavige advertentie een premium als bedoeld in de RVA wordt aangeboden. Gelet daarop is de klacht ongegrond en wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken