a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/07.0657

Datum:

03-01-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een van Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V. afkomstige voucher met wincode die men krijgt bij aanschaf van een drankje. Daarmee kan men deelnemen aan een promotionele actie en heeft men tevens de mogelijkheid om gebruik te maken van een kennismakingsaanbod van de Bankgiro Loterij.

De klacht

De website is misleidend aangezien deze zo is ingericht dat klager, toen hij meedeed aan de actie van adverteerder, zich ongemerkt tot wederopzegging heeft aangemeld voor deelname aan de Bankgiro Loterij. Op de voucher staat niet dat de deelnemer tot wederopzegging automatisch meespeelt met de Bankgiro Loterij, tenzij men de voorkeurskeuze op de website uitzet.

Het verweer

Anders dan klager stelt, speelt de deelnemer aan de promotionele actie van adverteerder niet automatisch mee met de Bankgiro Loterij. Zowel op de voucher als op de website staat dat sprake is van een afzonderlijk kennismakingsaanbod van de Bankgiro Loterij. Het kennismakingsaanbod staat op een andere website en er is ook een kleurscheiding aangebracht om te benadrukken dat het om verschillende acties gaat: de achtergrond van de actie van adverteerder is groen, de achtergrond van het kennismakingsaanbod van de Bankgiro Loterij is blauw. Zo is duidelijk waar de actie van adverteerder eindigt en waar het aanbod van de Bankgiro Loterij begint. Als men wil deelnemen aan de Bankgiro Loterij moet men zijn gegevens vermelden, zodat er geen sprake is van automatische deelname.

Mondelinge behandeling

Mr. Tib licht het standpunt van adverteerder nader toe en deelt mee dat de vakjes alleen zijn aangevinkt als men zich eerst heeft aangemeld.

Het oordeel van de Commissie

Uit de voucher blijkt duidelijk dat men met de daarop staande actiecode kans maakt op een door adverteerder in het kader van deze actie ter beschikking gestelde prijs en dat men daarnaast van de Bankgiro Loterij een kennismakingsaanbod krijgt.

De website biedt de mogelijkheid om de op de voucher staande actiecode te activeren, en als men prijswinnaar blijkt te zijn, wordt er contact opgenomen, aldus de website. Alsdan kan men de website verlaten. Er is geen enkele verplichting om gebruik te maken van het daaronder staande (kennismakings)aanbod van de Bankgiro Loterij.
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting niet misleidend.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken